Nominert til Årets verk: "Strains from hither and yonder" av Lasse Thoresen

18. desember 2023

Thoresen low res 10

© Kari Margrethe Sabro

Foto er lisensiert under Creative Commons Attribution No Derivatives 4.0 International License.

© Kari Margrethe Sabro

20 verk er nominert til Årets verk 2023. Vi presenterer én og én fra nominasjon i tilfeldig rekkefølge i desember.

Et stort verk for en liten bestning som fortjener å løftes fram slik at flere blir oppmerksomme på det.

"Strains from hither and yonder" op. 59 ble urfremført i Moss kirke av Maiken Schau, Trond Schau og Audun Sandvik på en konsert i regi av nyMusikk Østfold i 2022.

Om "Strains from hither and yonder"

Nydelig og rik klangbehandling. Raffinert, velskrevet, og med inderlighet. Musikkfaglig utvalg om verket
Fakta

"Strains from hither and yonder" op. 59

Komponist: Lasse Thoresen

Besetning: Fløyte, cello og piano

Partitur: Score in C

Durato: 24 min.

Urfremført: 2022

Bestilt av: Maiken Mathiesen Schau og Trond Schau

Komponisten om verket

Trioen har tre satser. Den første, Ethereal Aria, er en langsom melodi, som blåst av vinden, flyvende med vinden, en sang som klinger fra det fjerne et sted mellom jord og himmel.

Den andre satsen, Resounding Pebbles, er inspirert av et dikt av Roger White: De høye fjellene med sine hermelin-liknende brekapper avviser hånlig lyset som så faller på det ydmyke småstenene i dalbunnen; disse utbryter jublende: The Sun, the Sun! Klangkarakteren i verket er overveiende halvdempede, korte toner. Siste satsens tittel, Spire, Svinne, Sveve, Svirre, Sveve, henviser til prosesser i det musikalske materialet: fremvekst som krystalliserer folkemusikk-fragmenter, oppløsning av det gjenkjennbare; lyse registre og klangfarger.

Verket benytter to ulike stemmemåter for celloen; overtonene i cellostrengene bestemmer skalaer og tonalitet. Klaverstemmen er preget av spill rett på instrumentets strenger; fløytestemmen benytter utvidede spilleteknikker. Lasse Thoresen, komponist
Fakta

Om komponisten

Lasse Thoresen (f. 1949) er professor i komposisjon ved Norges musikkhøgskole, hvor han har undervist i komposisjon, elektrofoni og sonologi siden 1975.

Flere av hans verker har oppnådd stor anerkjennelse både i Norge og internasjonalt, og han har mottatt en rekke priser: Norsk Komponistforenings ”Årets verk” for Stadier i den indre dialog (1981), AbUno (1992), Carmel Eulogies (1993); Kritikerprisen for Qudrat for synthesizere og slagverk (1987); Lindemanprisen for hans totale virksomhet som komponist (1987); I 1987 oppnådde Illuminations for violoncello and orchestra hederlig omtale under Prix Italia. Han vant Spellemannsprisen for CD’en The Sonic Mind, med fiolin- og cellokonsert fremført av Oslo Filharmonien (1998). I 2001 mottok han Prix Jacques DURAND fra Institut de France, Academie des Beaux Arts og i 2002 Foundation Samii-Housseinpour Price (Belgia). I 2003 mottok han Edvard-prisen for sin 60-minutters suite Løp, lokk og linjar for sinfonietta og folkesanger. Han mottok Nordisk Råds Musikkpris i 2010 for sitt op. 42, folkemusikkinspirerte verker skrevet for Nordic Voices.

Hans pionérarbeid innen analyse ("auditiv sonologi"), der han kombinerer fenomenologisk og strukturalistisk tilnærming, har oppnådd internasjonal oppmerksomhet. Artikler om prosjektet er bl.a. i Semiotica, Analyse Musicale og i fagfellevurderte tidsskrifter som Journal of Music and Meaning og Organised Sound. En fullstendig dokumentasjon av prosjekt ble publisert i 2015 ("Emergent Musical Forms. Aural Explorations" Vol. 24, Studies in Music from the University of Western Ontario. 637 sider).

Thoresen har forelest i egen musikk og analysemetoder ved universiteter og konferanser i Oslo, Bergen, Tromsø, Trondheim, Stockholm, Malmø, Gøteborg, Helsinki, Jyväskylä, London, York, Baghdad, Amsterdam, Utrecht, Gent, Hamburg, Paris, Moskva, Kiev, Landegg (Sveits), Krakow, Beijing og Cluj (Romania), og har holdt masterclasses i komposisjon i Paris, Krumly Cheskov (Tsjekkia), Udine (Italia), McGill (Montreal), Cluj (Romania), Riga (Latvia), Tallin (Estonia), Praha (Tsjekkia). Han var gjesteprofessor ved ESMUC, den katalanske musikkhøyskolen i Barcelona i 2007, og gjesteprofessor ved McGill, Montreal, 2013–2015. Han er æresmedlem av The International Music Signification Project.

Thoresen er kunstnerisk leder av Konkressensprosjektet, som tar sikte på å berike vestlig sangtradisjon gjennom kontakt med etniske sangteknikker, først og fremst skandinavisk folkesang og mongolsk overtonesang. Dette har ført til et nært samarbeid med vokalensemblet Nordic Voices og Latvisk Radiokor. En fyldig omtale av prosjektet er publisert i TEMPO. Han er medlem av det kunstneriske råd for TENSO, en sammenslutning av europeiske kammerkor. Konkressensprosjektet videreføres av Latvisk Radiokor i 2014 og i form av forskningprosjekt ved McGill 2014–2015. Han deltok i prosjektet "Den tenkende musiker" ved Norges musikkhøgskole, ledet av Håkon Austbø.

[Kilde: Norges musikkhøgskole]

Årets verk
Norsk Komponistforening deler årlig ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. I år fikk vi inn rundt 90 forslag. Komponistforeningens musikkfaglige utvalg har nominert 20 verk blant disse, urfremført i 2020–2022.

En internasjonal jury bestående av en utøver; Eira Bjørnstad Foss (NO), en kritiker; Hilde Halvorsrød (NO), en utenlandsk komponist; Antti Auvinen (FI) og lederen i MU; Bjørn Morten Christophersen (NO) skal kåre tre vinnere av Årets verk fra de nominerte.

Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner. Les om kriteriene for Årets verk her.