Astrid Kvalbein tildelt Komponistforeningens Likestillingspris 2018
2. november 2018
Foto: UiO/IMV
Foto: UiO/IMV
Dette er en årlig pris som skal gå til en person, gruppe eller institusjon som ved sitt arbeid har satt likestilling og kjønnsbalanse i det skapende musikkfeltet på dagsorden, eller som ved sine handlinger har banet vei og dannet ny positiv praksis på feltet.
– Årets likestillingspris går til en forsker, utøver og skribent som gjennom hele sitt virke har hatt likestilling, feminisme og maktspørsmål hevet høyt på agendaen, sa Stine Sørlie, nestleder i Norsk Komponistforening, som delte ut prisen.
Likestillingsprisen 2018 tildeles Astrid Kvalbein
I samtlige deler av sin profesjonelle virksomhet, har Astrid Kvalbein over flere år flettet denne typen perspektiver inn, både direkte og indirekte. Et nylig eksempel kan leses i Universitetsforlagets ferske utgivelse «Iverksettelse — fire studier av kunst, autonomi og makt», der hun har skrevet et eget kapittel om maktstrukturer og kvalitetsforståelse knyttet til Ultima.
I Kvalbeins doktorgradsarbeid om Pauline Hall fra 2013, trekker hun ikke bare frem en viktig kvinne i norsk musikkhistorie, men utfordrer eksisterende historieskriving når det gjelder hvordan kvinner blir fremstilt og posisjonert. I dagspressen har hun også vært markant, og lenge nokså alene, om å etterlyse kvinnene.
Astrid Kvalbein var sammen med Anne Lorentzen redaktør for utgivelsen «Musikk og kjønn i utakt». Boka ble utgitt i 2008, som resultat av et seminar året før i regi av MIC, Kulturrådet, NTNU og Norsk Jazzarkiv, og hvor formålet var å utvikle samtaler og handling fremfor monologer som konstaterte skjevhetene i norsk musikkliv.
De to redaktørene betonte utgivelsen som et «startdokument», snarere enn et «sluttdokument» fra seminaret — og et springbrett ble det virkelig.
– Som en reaksjon på oppfordringen til handling, gikk en rekke institusjoner i norsk musikkliv sammen om å stifte Balansekunst — og vi er glade for at tiltaket dette året har nådd en viktig milepæl, med en tildeling på statsbudsjettet for neste år: Med 1,5 millioner som grunnkapital, er det rom for å jobbe mer systematisk for et mer likestilt norsk musikk- og kulturliv, sa Stine Sørlie da hun leste styrets begrunnelse.
Man kan lure på om norsk musikkforskning har en mer utholdende og standhaftig påminner om hvordan musikklivet har vært preget av skjevhet
I 2017 gikk prisen til Borealis – en festival for eksperimentell musikk. I år gis den til en person som i dagspressen har vært markant, og lenge nokså alene, om å etterlyse kvinnene. Når journalister, kommentatorer og kritikere i dag kan ønske seg flere kvinnelige komponister i for eksempel operaen, står de i en tradisjon hvor årets prismottaker i mange år har krevd av institusjonene at de skal være seg sitt ansvar bevisst.
– Jeg blir varm om hjertet av å få denne prisen. At det jeg har skrevet og sagt om musikk og kjønn i mange sammenhenger, i små og store format, over lang tid, blir anerkjent slik, inspirerer til å fortsette. Det inspirerer dessuten i seg selv at denne prisen finnes. Jeg ser den som et av mange tegn på at musikkbransjen de siste årene har blitt mer «aktivistisk» i møte med kjønnsubalanse. Færre og færre tror at «det vil gå seg til», i stedet gjøres aktive grep for å endre på stereotype mønstre, både organisatorisk, kreativt og kunstnerisk. Dette er jeg glad for å være en del av, og kunne bidra til, sier årets prismottaker, Astrid Kvalbein.
I anledning prisutdelingen var dirigenten og musikeren Mary Ellen Kitchen, som er styreleder for Archive Frau und Musik i Frankfurt invitert til Norge av Komponistforeningen. Hun holdt et foredrag om arkivets arbeid med å samle og dele kunnskap om kreative kvinners virke fra et historisk og nåtidig perspektiv.
Komponistforeningens likestillingspris er en årlig pris som deles ut av styret i Norsk Komponistforening til en person, gruppe, institusjon eller forening som har gjort en spesiell innsats for å fremme likestilling og kjønnsbalanse i det skapende musikkfeltet. Den første prisen ble delt ut i 2017.
Komponistforeningen går åpent ut hvert år for å innhente forslag på gode kandidater som fortjener oppmerksomhet for sin innsats for likestilling i norsk musikkliv.