Mentorordningen

31. mai 2021

NKF og NOPA har gått sammen om å etablere en mentorordning for og av våre medlemmer.

Om ordningen

Som komponist (og tekstforfatter) kan du bruke en mentor på mange ulike måter:

  • sparring om kunstnerisk utvikling og karrierevalg
  • råd og tilbakemelding knyttet til egne verk
  • veiledning, inspirasjon og retning for nye komposisjoner

En mentor skal først og fremst fungere som en sparringspartner, og en mentoravtale vil i utgangspunktet innebære tre møter på ca. 2 timer hver. Tema for møtene avtales mellom mentor og søker.

Betingelser

  • Mentor mottar totalt kr. 5.500 fra NKF/NOPA for hvert mentorforløp.
  • Et mentorforløp: tre møter på 1-2 timer.
  • Under følger en liste over NKF-medlemmer som har meldt seg som mulige mentorer. For NOPAs mentorer se her.

Det er mulig å få innvilget ett mentorforløp per år per medlem.

Søk om tid med mentor i skjemaet under.

Vi trenger mentorer med all mulig forskjellig bakgrunn og kompetanse, og fartstid i bransjen er ikke avgjørende. Kunne du tenke deg å være mentor? Send en epost til komponist@komponist.no

Søknadsskjema, Mentor

Utfylling av skjemaet krever innlogging.
Om du allerede har en konto, så logger du inn her

Fornavn Etternavn Fødselsår Fylke Kort bio
Ruth Bakke 1947 Vestland Komponist og organist. Har også tidligere undervist i komposisjon bl a på Bergen Musikkonservatorium og Griegakademiet.
Natasha Barrett 1972 Viken/Oslo Lang erfaring med praktiske betraktninger av framføring av EA musikk: live elektroakustisk komposisjon, akusmatisk komposisjon. 3D-lyd og spatialisering, lyd- og multimedia interaktive installasjoner, lyd-kunst og soundscape komposisjon.
Dániel Péter Bíro 1969 Vestland Professor ved Grieg-akademiet. Underviser instrumental og elektroakustisk komposisjon (maks, live elektronikk). Forelesninger om forholdet mellom komposisjon og etnomusikologi, resitasjonskulturer. Underviser om estetikk og musikkfilosofi
Kaja Bjørntvedt 1981 Oslo Komponist og produsent med spesialområder innen tverrfaglig arbeid med andre kunstformer, spesielt samtidsdans og teater. Erfaren prosjektleder og konsertarrangør, og har et blikk som går langt forbi den umiddelbare horisonten i et verk.
Kristin Bolstad 1981 Oslo Komponist, sanger og improvisasjonsutøver. Musikken hennes er ofte konseptuell og romspesifikk, med sterk inspirasjon eller elementer av improvisasjon.
David Bratlie 1972 Oslo Har lang erfaring fra undervisning. Mye av denne undervisningen har vært ift godt etablerte folk i videreutdanning/masternivå hvor sparring har vært et nøkkelord.
Magnus Bugge 1988 Oslo Lydkunster og komponist med erfaring spesielt innen flermedial scenekunst og installasjon. Jobber hovedsakelig med elektroniske, computer-assisterte og elektroakustiske metoder.
Morten Christophersen 1976 Viken / Oslo Har skrevet kor-, orkester-, kammer-, film- og scenemusikk og har jobbet med de fleste av landets profesjonelle orkestre.
Eric Skytterholm Egan 1983 Utlandet/UK - snakker gjerne om notasjon (med blyant eller tastatur), spesielt bruk av SVG (og overgang fra Sibelius til Adobe Illustrator el.l), spilleteknikker, formopplevelse, musikalsk uttrykk, og meditasjon. - bred pedagogisk erfaring på alle nivå, fra Durham University, England (har veiledet hundrevis av bachelorstudenter og flere titalls master og doktorgradersoppgaver i komposisjon).
Frank Ekeberg 1970 Trøndelag Spesialområder innen elektroakustisk musikk og lydkunst, både i konsertform og som installasjon/lydutstilling. Arbeidersom komponist og lydkunstner på heltid. Mer informasjon her: www.frankekeberg.no
Kjell Flem 1943 Ålesund/Møre og Romsdal Studert komposisjon over store deler av verden og fått framført verk av symfoniorkestere i Oslo, Bergen, Helsinki, St. Petersburg, Minsk, Hanoi, Kuala Lumpur og Paris. Har skrevet klaver, orgel, soloverker, kammermusikk, kor, multimediaverk og orkesterverker. Har undervist i klaver, orgel, orkestrering, musikkteori, komposisjon og erfaring med regi for kammeropera. Har jobbet med notasjonsprogrammet Finale siden begynnelsen.
Tyler Futrell 1983 Oslo Oslo-basert komponist, opprinnelig fra Nord-California. Har bl.a. arbeidet med ensembler og festivaler som Ultima, Borealis, Ilios, Bit20, Det Norske Solistkor, Alpaca Ensemble, Ensemble 96, SISU og Trondheim Sinfonietta.
Rolf Gupta 1967 Kristiansand/Oslo I tillegg til sitt arbeid som komponist er Rolf Gupta 1. amanuensis i orkesterdireksjon ved Norges Musikkhøgskole og professor ved Universitetet i Agder. Han underviser også i instrumentasjon, musikkhistorie og interpretasjon og har lang fartstid som internasjonal gjestedirigent i et bredt symfonisk repertoar samt opera.
Mariam Gviniashvili 1989 Oslo Composer and sound artist specialising in electronic composition and 3D sound, visual artist and live performer. Guest lectures on electronic composition and 3D sound: Notam, Latvian Academy of Music, Tbilisi State Conservatory, Saint Louis College of Music, University of LInz (Tangible Music Lab) Website: mariamgviniashvili.com
Bjørn Erik Haugen 1978 Oslo Komponist som hovedsaklig arbeider med skulptur-, lyd- og videoinstallasjon. Arbeider etter et konseptuelt prinsipp hvor ideen kommer før valg av materiale, medium og utrykksmåte.
Ida Heidel 1958 Viken / Oslo Komponist involvert med instrumentell og elektroakustisk musikk, arbeider med strukturert improvisasjon og lydbilder, skaper lydinstallasjoner og samarbeider med ulike kunstnere.
Risto Holopainen 1970 Oslo Mina intressefält framgår i stort sett på min hemsida: https://ristoid.net/
Jon Andreas Håtun 1973 Oslo Komponist, artist og forfatter. I musikken sin blander han og utforsker grensene mellom sjangre som jazz, klassisk, elektronisk, samtidskunstmusikk og rock.
Ewa Jacobsson 1956 Oslo Arbeider med stedsspesifikke installasjoner med visuelle elementer, lydopptak og selve rommet spiller sammen med ren lydkomposisjon, fysiske lydende objekter og liveopptreden.
Christian Jaksjø 1973 Oslo Jazzmusiker, komponist og arrangør med bred internasjonal erfaring. Utdannet ved NTNU (jazzlinja), Norges Musikkhøgskole (komposisjon) og Dartmouth College (elektroakustisk musikk).
Sverre Indris Joner 1963 Oslo Den med mest erfaring innen latinamerikansk musikk i Norge. Også lang erfaring med å skrive rytmiske sjangre for klassiske utøvere, samt å omarrangere fra en sjanger til en annen.
Gyrid Nordal Kaldestad 1978 Trøndelag Arbeid med opptak og bearbeiding av lyd (opptak i studio og feltopptak). Arbeid med lodding av kontaktmikfonar, samt veiledning på bruk av elektronisk bearbeiding av lyd i livesamanheng. - søknadsskriving og arbeid inn mot festivalar o.l.
Dagfinn Koch 1964 Oslo Som komponist har jeg ikke valgt å søke en bestemt stil, snarere vært åpen for å bevege meg i alle mulige retninger. Jeg har skrevet pariturmusikk siden jeg var 11. Komposisjonsstudier i Oslo og Berlin. En av de første som tok i bruk noteskriveprogrammet Dorico (Steinberg) i 2016. Er opptatt av notesats, og kan mye om det. Har stor kompetanse på computer assistert komposisjon med utgangspunkt i Open Music (IRCAM, Centre Pompidou, Paris). Har siden 80-tallet samlet en omfattende lydstudioerfaring. Var tilknyttet Henie Onstad Kunstsenter som lydtekniker. Har i over 20 år brukt sequenser hard-disk-applikasjonen Logic Pro, før den ble kjøpt opp av Apple. Har oppgjennom vært mentor for ganske mange både i regi av mentorordningen og ellers.
Gisle Krogseth 1952 Vestfold og Telemark Komponist og gitarist, som skriver tonal melodisk samtidsmusikk. Turnerer en del med egne verk i inn og utland.
Bjørn Kruse Oslo Idéutvikling og bevisstgjøring av klanglige, strukturelle og dramaturgiske muligheter, uavhengig av stil og genre. Jeg har lang og bred erfaring i veiledning innen komposisjonsfag
Gisle Kverndokk 1967 Oslo Stiller gjerne som mentor for unge komponister som vil jobbe med musikkdramatikk. Jeg har hatt flere studenter de siste årene og har bl.a. veiledet komposisjonsstudenter på NMH i operaprosjekt på musikkhøgskolen.
Bjarne Kvinnsland 1964 Oslo Bjarne Kvinnsland har sin kunstneriske bakgrunn forankret i musikk og dans. Arbeider og med foto, lys, skulptur, teater og film og har gjort flere omfattende museumsprosjekter. Arbeider ofte i samarbeidsformer som utforsker ny teknologi, og har gjennom dette opparbeidet seg en spisskompetanse innen kunstrelatert ny teknologi.
Tine Surel Lange 1989 Nordland Med min utdanningsbakgrunn, omfanget av min karriere, kjennskap til bransjen (både som komponist, leder av nyMusikk Nordland og styremedlem i UNM Norge) og erfaring med formidling så føler jeg at jeg har mye å by på. At jeg både er medlem av komponistforeningen og av Norske Billedkunstnere, gir meg også en litt spesiell profil.
Anja Lauvdal 1987 Oslo Lauvdal har bred erfaring innenfor jazz- og improvisert musikk som utøver og komponist. Jobber med piano, wurlitzer, ulike analoge og digitale synther. Lauvdal har også spilt i en rekke andre konstellasjoner, ofte med et mangefasettert uttrykk som beveger seg innom eksperimentell pop, rock og folkemusikk så vel som jazz. Har skrevet verk for bl.a Trondheim Jazzorkester, Ny Musikks Only Connect m.m. Undervisning: Høgskolelektor ved Norges Musikkhøgskole og internasjonale workshops.
Ellen Lindquist 1970 Trøndelag Lindquists verk, som utforsker gjerne grensene mellom kunstarter gjennom samarbeid, har blitt fremført nasjonalt og internasjonalt. Hun jobber ofte ved å bruke improviasjon til å utvikle musikalsk material, og snakker gjerne om notasjon i den forbindelse. Hun har undervist i komposisjon både i Norge (Institutt for Musikk/NTNU), USA og Sverige.
Hans Mathisen 1967 Vestfold og Telemark Gitarist/ komponist/ arrangør. 4 album i eget navn. Spellemannpris jazz, Jeg skriver mye musikk på bestilling, for KORK, og mange andre profesjonelle orkestre.
Ørjan Matre 1979 Vestland Komponist med god erfaring og kunnskap om komponering og instrumentasjon for større ensembler og orkester. Matres verk har blitt fremført nasjonalt og internasjonalt på mange sentrale arenaer.
Gisle Martens Meyer 1975 Tyskland/Vestland Har kanskje en litt annen bakgrunn og tilnærming til karrieren enn de fleste komponister. Se nettside med bio og grei oversikt over verk og produksjon, her: http://gmm.io/
Christian Meaas Svendsen 1988 Oslo Bassist, komponist og plateselskapsdirektør. Spiller i band som Nakama, Paal Nilssen-Love Large Unit, Ayumi Tanaka Trio, Momentum og Duplex.
Kim Myhr 1981 Oslo Komponist og gitarist. Skriver for større og små ensembler, og er som regel også involvert som utøver. Jobber ofte direkte med musikere i studio, men skriver konvensjonell notasjon hvis det er nødvendig i prosjektet. Har laget mye musikk for dans og scenekunst. Mye erfaring med større studioproduksjoner. Spiller egen musikk med eget 10-mannsorkester. Har laget verker for Australian Art Orchestra, Quatuor Bozzini, Kitchen Orchestra,Trondheim Jazz Orchestra. Mer info: www.kimmyhr.com
Øyvind Mæland 1985 Oslo/Viken "Kammer-, ensemble- og orkesterverker, samt flere verker for stemme, deriblant opera/musikkteater. Har erfaring innen komposisjonsveiledning.
Anniken Paulsen 1955 Viken Komponist og pianist som har lang erfaring med søknadskriving fra diverse utvalg og fond. Jeg skriver musikk til tekst, låter, for orkester, kammer, og alle besetninger
Sigurd Fisher Olsen 1976 Bergen Komponist og komposisjonslærer bosatt i Bergen. Har jobbet mye med bl.a miniatyrformer samt med eksperimentell scenekunst gjennom Ursus Produksjoner der musikken ligger i skjæringspunkt mellom samtidsmusikk og lydinstallasjon
Cecilie Ore 1954 Oslo Lang og allsidig erfaring som komponist og kan gi råd og veiledning om det meste innen faget.
Marcus Paus 1979 Oslo Interessert i håndtverksmessige problemstillinger til mer overgripende konseptuelle spørsmål.  Har bred tverrkunstfaglig erfaring, og er vant med å diskutere forskjellige kunstneriske strategier i en komponists møte med tekst, dramatikk, og bilde.
Agnes Ida Pettersen 1981 Oslo Har en variert produksjon av akustisk, elektroakustisk og scenisk musikk.
Ragnar Rasmussen 1966 Trondheim Professor i komposisjon ved NTNU siden 2009 med kor og vokalensembler som spesialfelt.
Rune Rebne 1961 Viken/Oslo Har laget både instrumental- og elektroakustisk musikk, ved siden av å arbeide med musikk for moderne dans og teater.
Jøran Rudi 1954 Oslo Komponist med lang erfraring med teknologiavhengige musikk- og lyduttrykk.
Kjell Samkopf 1952 Innlandet har skrevet kammermusikk, orkestermusikk, elektroakustiske verk, musikk til dans, film og NRK-produksjoner, musikk til undervisningsbruk og en rekke verk for slagverk.
Filip Sande 1970 Viken / Oslo Har en veldig stor og omfattende produksjon for ulike instrumental- og vokalensembler. Arbeider også med tekst.
Julian Skar 1981 Viken/Oslo Arbeider med et vidt spekter av uttrykk, men har spesielt stor kompetanse på scenisk arbeid, elektronikk og verk med relasjonell tilnærming. Skar har jobbet med ensembler som Ensemble neoN, Oslo sinfonietta, Ensemble Ernst og Poing.
Bjørn Bolstad Skjelbred 1970 Oslo Komponist med bred og variert musikalsk bakgrunn. Han er aktiv som komponist, musiker, arrangør og pedagog med erfaring fra flere musikalske genre og miljøer.
Jonas Skaarud 1990 Oslo Har blant annet jobbet med Oslo Sinfonietta, BIT20, Ensemble Ernst, Sanae Yoshida, Ellen Ugelvik, Asamisimasa, Avanti! ensemble og SISU de siste årene. Arbeider primært med akustisk musikk. Kan diskutere alt fra konkrete kompositoriske problemstillinger til mer fundamentale spørsmål omkring komposisjon. Har også erfaring som festivalarrangør, kurator og produsent. Kan også gi tips og tilbakemeldinger på dette området (f.eks. søknadsskriving).
Andrew Smith 1970 Oslo Komponist med vokalmusikk som spesialfelt. Har arbeidet i bla. Ultimafestivalen og har i tillegg en del praktisk erfaring fra forlagsbransjen som kanskje kan være til hjelp.
Jostein Stalheim 1960 Vestland Arbeider som komponist, akkorionist og lærer. Han har laget verk som spenner fra musikk til operaer, balletter og teatre og for orkester, kammer og solo til elektroakustikk, spontan komposisjon og improvisasjoner.
Knut Olaf Sunde 1976 Oslo Knut Olaf Sunde er komponist og kunstnerisk forsker og jobber med konseptuell og stedsorientert musikk, utvidet varighet og immersive musikalske situasjoner. Kunst-PhD-prosjektet Site Awareness In Music – recontextualizing a sensation of another place (Norges musikkhøgskole 2020) utforsker hvordan kontekst og sted påvirker vår persepsjon og fortolkning av musikk. Sunde kombinerer ofte opptak av akustiske instrumenter med prosessert, syntetisert materiale og lydlandskaper. Diskuterer gjerne fundamentale ideer og åpning av mulighetsrommet for musikk. God på kritisk lytting og lesing.
Ole Karsten Sundlisæter 1976 Innlandet Har et omfattende virke som freelance komponist, konsertorganist og dirigent.
Hilmar Thordarson 1960 Trøndelag Komponist som forsker og eksperimenterer kontinuerlig med de ulike mulighetene som ny teknologi tilbyr i musikkomposisjon og perfromanse ved hjelp av ulike typer sensorer og videoteknologi.
Bente Leiknes Thorsen 1980 Viken/Oslo Komponist som arbeider med verk som utfordrer komponistrollen og verkbegrepet. Stikkord som mentor: - sibeliuswiz - mentor for ferske komponistdamer
Kristine Tjøgersen 1982 Oslo Notasjon; utvidede spilleteknikker; å komponere med visuelle elementer; bruk av «utenommusikalske» elementer; realisering av ideer; motivasjon og inspirasjon
Peter Tornquist 1963 Viken/Oslo Har erfaring med denne typen samtaler gjennom mitt virke i organisasjonslivet og innen norsk musikkutdanning. I rollen som veileder og som rektor er lyttende mentoring en helt sentral egenskap.
Øyvind Torvund 1976 Vestland Komponerer med visuelle elementer, akustiske og elektroniske lydkilder. Har erfaring som individuell veileder i komposisjon.
Anders Tveit 1977 Vestfold og Telemark Elektroakustisk komposisjon; spatialisering, 3D lyd og elektroakustisk orkestrering; live elektronikk; praktiske innfallsvinkler til det å benytte seg av ny-teknologi, både i komposisjonsprosessen og i fremføring; lydinnstallasjoner og interaktivitet
Anders Vinjar 1963 Viken/Oslo Spesialkompetanse: Datastøttet komponering; DSP, live-eletronikk; programmering, maskinlæring, kunstig intelligens; surround opptak, koding og dekoding, 3d-lyd; elektroakustisk musikk
Herman Vogt 1976 Oslo Vogt er opptatt av tvetydig dualitet, kontrasten mellom det vage og tilslørte og det tydelige og klare. Har skrevet en rekke verk for varierende besetninger, alt fra soloverk og kammermusikk til orkestermusikk.
Rolf Wallin 1957 Oslo Verklisten spenner fra symfonisk musikk og opera til kammermusikk, live electronics, musikk til ballett, teater, film og installasjoner. Fortid som utøver i jazz- og rockgrupper, samt arrangør for pop/rockalbum i stilistisk spenn fra Kjøtt til Bobbysocks. Undervist ved Norges Musikkhøgskole, Royal College of Music, London og ved internasjonale komponistworkshops.
Rob Waring 1956 Oslo Aktiv som utøver, komponist og lærer. Har komponert for solister, kammer- og jazzensembler, kor, perkussjonsemble, ulike kombinasjoner av akustiske og elektroniske instrumenter, samt rent elektroakustiske verk.
Sigurd Nikolai Winge 1973 Viken/Oslo Komposisjon for teater, den kreative prosessen frem mot premiere. Erfaring med midi-orkestrering og sequensere som Sonar, Ableton Live og kan raskt tilpasse meg andre sequenser-programmer. Kan lage musikk i alle tenkelige musikk sjangre og er fleksibel i fusjonen av utrykk/stiler. Er en god sparrepartner og inspirator i kreative prosesser. www.lydmusikk.com
Torstein Aagaard-Nilsen 1964 Vestland Har en allsidig og innholdsrik verkliste, fra musikk for barn/unge og amatører til større orkesterverk. Han er godt kjent, også internasjonalt, for sin musikk for brass- og wind band.
Arnt Håkon Ånesen 1977 Viken/Oslo Jeg har master i komposisjon fra Norges Musikkhøgskole, der hovedfokuset var samtidsmusikk. Parallelt med bestillinger innen kunstmusikkfeltet, har jeg jobbet mye med populærmusikk.