Nominert til Årets verk: "Dét" for kontrabass og orkester av Kari Beate Tandberg
6. november 2024
© Bodil Maroni Jensen
© Bodil Maroni Jensen
Begrunnelse
Det er ikke hverdagskost å oppleve en kontrabasskonsert, og dette verket utfolder seg på en mesterlig måte. Måten Tandberg behersker instrumenteringen i orkesteret på og lar orkesterklangen møte den litt skjøre og sprø kontrabassklangen er spennende å høre på. Komponisten har jobbet tett med solist Marius Flatby, og det har virkelig bidratt til å utnytte kontrabassens fulle register. Det er også svært velskrevet og godt instrumentert for orkesteret. Komponisten holder fast i en kompositorisk idé gjennom hele verket som bærer helt fram i en fin dramaturgi. Et både lyrisk og lekent verk med en fin dramaturgi. Fra Musikkfaglig Utvalgs begrunnelse
Mer om verket
"Dét" for kontrabass og orkester av Kari Beate Tandberg.
En innspilling av "Dét" med KORK utgis høsten 2024.
Urfremført av Kringkastingsorkestret i NRK Store Studio 13. januar 2022, med dirigent Jamie Phillips og solist
Marius Flatby på kontrabass. En bearbeiding for sinfonietta ble fremført våren 2024 med Ensemble Ernst, dirigent Thomas Rimul og kontrabassist Marius Flatby i Ridehuset på Akershus festning.
Om "Dét":
"Dét" for kontrabass og orkester (2018-19).
Kontrabassist Marius Knudsen Flatby har bidratt med nyttige, faglige innspill. Det lyriske eposet "Det" av den danske poeten Inger Christensen har også hatt stor betydning. Det åpner slik:
"Det. Det var det. Så er det begyndt. Det er. Det bliver ved...Bliver andet. Bliver mere...Bliver noget. Noget nyt...Bliver i næste nu så nyt som det nu kan blive..."
I denne teksten møter vi ordet det, som utsettes for nye situasjoner og sammenhenger. På samme måte representerer solisten i kontrabasskonserten et slags musikalsk det, mens orkesteret stadig bidrar til nye og skiftende omgivelser.
I partituret knyttes enkelte av tekstfragmentene til ulike deler av verket. På konserten ble disse utdragene vist på en side-vegg under framføringen av musikken:
A: Det er kommet til sig selv
B: Det brænder
C: Det tøver (nøler). Det finder et sted i verden og tøver i en annen verden
D: Det ordner sig altsammen
E: Det brænder (2)
F: En verden er kommet til verden inde i verden
G: Det ville aldri være sket uden det fremmede
Coda: Det er
Inger Christensen viser hvordan et av de mest anonyme og nøytrale ordene som finnes – det, kan være opphav til så mye mer. I dette finner komponisten støtte og mening i det å skape musikk og til tvilen som alltid er til stede; vil dette kunne vokse, utfolde seg og bli noe annet og større enn seg selv?
Christensen er kjent for konstruksjon og struktur, samtidig er diktene hennes svært poetiske og følsomme. Slik ønsker også komponisten at musikken hennes skal fungere; konstruert, planlagt og likevel impulsiv og levende.
Komponisten om verket
Som solobassist i Kringkastingsorkesteret i en årrekke, nyter Marius Knudsen Flatby stor respekt. Nå ønsket jeg å trekke fram både ham og kontrabassen som solist med «eget orkester». Det ble et morsomt og lærerikt møte. Stor betydning fikk også det lyriske eposet Det (1969) av den danske poeten Inger Christensen. I teksten blir ordet ‘det’ utsatt for stadig nye situasjoner og utfordringer i en «endeløs» musikalsk strøm. Her avspeiles både mennesket, verden og universet, eller for å oppsummere fra etterordet til diktsamlingen: Ved å vende seg mot seg selv, blir vi i stand til å minne oss om alt annet enn oss selv.
"Det er. Det bliver ved...Bliver andet. Bliver mere...Bliver noget. Noget nyt...Bliver i næste nu så nyt som det nu kan blive.." Kari Beate Tandberg, komponist
Årets verk
Norsk Komponistforening deler hvert år ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner.
Komponistforeningens musikkfaglige utvalg (MU) nominerer fra de foreslåtte verkene. En internasjonal jury, oppnevnt av styret, velger deretter prismottakere og utformer en skriftlig begrunnelse for valg av vinnerverk.
Det er åpent for hvem som helst å nominere. Hver forslagsstiller kan foreslå inntil fem verk. Kun ett av verkene kan være komponert av forslagsstilleren selv. Vi ønsker at det nomineres gjennom hele året, derfor vil nominasjonsskjemaet alltid stå åpent. Se kriteriene for Årets verk og tidligere vinnere her.