Europeiske kulturorganisasjoner krever oppfølging av EUs AI-lov
6. august 2025

Uttalelsen slår fast at GPAI og malen er en tapt mulighet til å sikre reell beskyttelse av immaterielle rettigheter i møte med generativ kunstig intelligens, og at de heller ikke innfrir løftene i EUs AI-lov.
Loven skulle "legge til rette for at rettighetshavere kan utøve og håndheve sine rettigheter etter EU-lovgivningen". Men tilbakemeldingene fra de som bestemmelsen skulle beskytte, har i stor grad blitt ignorert – til fordel for noen få globale selskaper innen generativ AI.
Med implementeringen av AI-loven blir Europas kultur- og kreative næringer, samt opphavsrettsintensive industrier, ofret til fordel for selskaper som systematisk begår brudd på opphavsretten.
Undertegnerne ber derfor Europakommisjonen om å gjøre en ny vurdering av materialet og håndheve artikkel 53 på en måte hvor AI-loven faktisk ivaretar europeiske opphavsrettigheter.
Hovedbudskap i uttalelsen
- Til tross for omfattende og konstruktivt samarbeid fra kultursektoren, har resultatet blitt et regelverk som ikke ivaretar rettighetshavernes interesser og behov.
- Retningslinjene og malen for datagjennomsiktighet beskytter ikke åndsverkene og tilbyr ikke tilstrekkelig åpenhet om bruken av opphavsrettslig beskyttet materiale i AI-trening.
- Ordningen med frivillige retningslinjer og rapporteringsmaler for hvordan treningsdata brukes, vil ikke gi noen reell åpenhet eller mulighet til kontroll.
- Kultur- og mediesektoren mener den opprinnelige balansen i loven er tapt, at sektoren er «ofret» og at den politiske målsettingen om å styrke opphavsretten ikke blir fulgt opp i praksis.
- EUs kreative næringer står for rundt 7 % av BNP og gir arbeid til nær 17 millioner mennesker – og skaper større økonomisk verdier enn både farmasi, bilindustri og høyteknologi i Europa.
Om den nye AI-loven og klager fra kultursektoren:
- EU vedtok AI-loven for å sikre ansvarlig og rettferdig bruk av kunstig intelligens, spesielt hvor slike systemer trenes på innhold fra forfattere, kunstnere, musikere, filmskapere og andre skapende yrker.
- Ifølge lovens artikkel 53 skal rettighetshavere ha gode muligheter til å beskytte sine verk og overvåke bruken av dem, men denne muligheten svekkes nå av hvordan loven praktiseres i EU.
- Millioner av kreative profesjonelle i Europa er satt til side til fordel for store AI-selskaper som bruker åndsverk uten samtykke eller betaling til rettighetshaverne.
Krav til EU og medlemslandene:
- Vi ber EU-kommisjonen om å gjennomgå og forbedre implementeringen, slik at AI-loven faktisk gir den beskyttelsen og rettighetene for skapere og rettighetshavere som var lovet.
- Vi oppfordrer Europaparlamentet og medlemslandene til å utfordre og forbedre prosessen, slik at europeisk kulturliv ikke taper i konkurransen mot store AI-aktører og slik at brudd på opphavsrett faktisk gir konsekvenser.
Signaturliste
Oversikt over kulturorganisasjonene som har signert uttalelsen.
AAPA (Audiovisual Anti-Piracy Alliance) representerer selskaper involvert i levering av beskyttede audiovisuelle tjenester, inkludert rettighetshavere og kringkastere, sikkerhetsteknologi for slike tjenester, samt produsenter av produkter som legger til rette for slike tjenester. AAPAs oppdrag er å lede kampen mot piratkopiering av audiovisuelle tjenester i Europa og utover, gjennom effektiv påvirkning, støtte til rettshåndhevelse og bygging av partnerskap for å bekjempe piratvirksomhet.
AEPO-ARTIS er en ikke-kommersiell organisasjon som representerer 40 europeiske kollektive forvaltningsorganisasjoner for utøvende kunstnere fra 30 ulike land. Antall utøvere (musikere, skuespillere og dansere) fra lyd- og audiovisuelle sektorer som er representert av AEPO-ARTIS sine medlemsorganisasjoner, anslås til mer enn 650 000.
BIEM er den internasjonale organisasjonen som representerer organisasjoner for mekaniske rettigheter. Mekaniske rettighetsorganisasjoner finnes i de fleste land og gir lisenser for eksemplarfremstilling av sanger (inkludert musikalske, litterære og dramatiske verk). BIEM representerer i dag 60 organisasjoner fra 56 land.
CEATL (European Council of Literary Translators’ Associations) er en internasjonal, ikke-kommersiell organisasjon opprettet i 1993 som en plattform hvor litterære oversetterforeninger fra ulike europeiske land kan utveksle synspunkter og informasjon, samt jobbe sammen for å bedre status og arbeidsvilkår for oversettere. I dag er CEATL den største organisasjonen for litterære oversettere i Europa med 38 medlemsforeninger fra 30 land, som representerer rundt 10 000 individuelle oversettere.
CEPI (the European Audiovisual Production Association) representerer over 2 600 uavhengige film- og TV-produsenter i Europa gjennom 19 nasjonale foreninger i 17 europeiske land.
CEPIC representerer hundrevis av bildebyråer, som igjen representerer hundretusener av fotografer hvis kjernevirksomhet er direkte lisensiering av visuelle medier, både offline og online. Som rettighetshavere gir bildebyråene digitale lisenser til alle slags kommersielle formål – til aviser, magasiner, reklame, kringkastere osv. CEPICs medlemmer tilpasser seg kontinuerlig ny teknologi og har utviklet sofistikerte digitale plattformer for å markedsføre og gjøre bilder tilgjengelig digitalt. CEPICs formål er å være en samlet stemme for visuell mediebransje i Europa og internasjonalt.
CISAC (International Confederation of Societies of Authors and Composers) er verdens ledende nettverk for opphavsrettsforvaltningsselskaper. Med 227 medlemsorganisasjoner i 116 land representerer CISAC over 5 millioner skapere fra alle deler av verden og innen alle kunstneriske sjangre: musikk, audiovisuelle verk, drama, litteratur og visuell kunst.
EANA (European Alliance of News Agencies, founded in 1956) er en ikke-kommersiell medlemsorganisasjon som representerer 32 ledende nyhetsbyråer i Europa. EANA er en plattform for samarbeid, kunnskapsutveksling og påvirkning for rettferdige og trygge vilkår for utvikling av nyhetsbyråer og nyhetsmedier generelt. EANA-medlemmene når sammen over 750 millioner mennesker globalt med sine nyheter, og har som mål å levere objektive, kvalitetsnyheter og støtte et sunt mediemiljø i Europa.
ECSA (European Composer and Songwriter Alliance) representerer over 30 000 profesjonelle komponister og låtskrivere i 28 europeiske land, gjennom 59 medlemsorganisasjoner. Alliansen taler på vegne av musikkskapere innen kunst- og klassisk musikk, filmmusikk/audiovisuelle verk samt populærmusikk.
EFJ (The European Federation of Journalists) er den største organisasjonen for journalister i Europa, og representerer over 296 000 journalister i 74 journalistorganisasjoner i 44 land. EFJ kjemper for sosiale og profesjonelle rettigheter for journalister i alle mediesektorer i Europa gjennom sterke fagorganisasjoner. EFJ er medlem av European Trade Union Confederation (ETUC), og er anerkjent av EU og Europarådet som journalistikkens talerør.
EGAIR (European Guild for Artificial Intelligence Regulation) er et nettverk av kreative og foreninger fra hele Europa som jobber for å sikre beskyttelse av kunstneres verk og data mot KI-selskaper. EGAIR ble opprinnelig grunnlagt av MeFu, den italienske tegneserieforfatterforeningen, og representerer nå over 20 000 skapere, kunstnere og organisasjoner.
EIF (European Illustrators Forum) er et nettverk av 23 nasjonale foreninger for illustratører i 14 europeiske land, og representerer mer enn 12 000 illustratører. EIF forsvarer illustratørenes rettigheter og fremmer illustrasjon i Europa og internasjonalt. De arbeider for medlemmenes interesser overfor andre nettverk og myndigheter i EU og legger til rette for kunnskapsutveksling mellom profesjonelle illustratører og deres kunder.
EMMA (European Music Managers Alliance) samler organisasjoner over hele Europa for å støtte utvikling, profesjonalisering og representasjon av managere og artistene deres.
EMMA (European Magazine Media Association) er den unike og komplette representasjonen av Europas magasinmedier, som når ut til millioner av forbrukere, både på papir og digitalt – innenfor alt fra bil, næringsliv, nyheter, barn, tegneserier, underholdning, vitenskapstidsskrifter og mer.
ENPA (European Newspaper Publishers’ Association) er den største representanten for avisutgivere i Europa og arbeider for pressefrihet og autoritative nyheter både på trykk og digitale plattformer. ENPA jobber på vegne av 14 nasjonale foreninger i 14 europeiske land og er hovedkontakt med EU-institusjonene.
EPC (The European Producers Club) er en forening for nesten 200 uavhengige europeiske produsenter fra 35 land, med høy spesialisering på internasjonale samproduksjoner.
EPC (European Publishers Council ) er en samling av 27 styreledere og administrerende direktører i Europas ledende medieselskaper, aktive innen nyhetsmedier, TV, radio, digitale markedsplasser, læremidler, databaser og bøker. De har kommunisert med EUs lovgivere siden 1991 om saker som påvirker journalistikk, ytringsfrihet, mediemangfold og demokratisk debatt.
EUROCINEMA (Association of Film and Audiovisual Producers) jobber for å forsvare og fremme den grunnleggende rollen audiovisuelle bransjer og filmskapere har i et integrert europeisk marked.
EVA (European Visual Artists) representerer interessene til kollektive forvaltningsorganisasjoner for visuelle kunstnere. Under paraplyen samles 31 organisasjoner (medlemmer eller observatører) som samlet forvalter rettighetene til nær 170 000 skapere innen billedkunst, illustrasjon, foto, design, arkitektur og andre bildebaserte verk.
EWC (European Writers’ Council) er verdens største forbund som utelukkende representerer forfattere fra boksektoren, bestående av 53 nasjonale fagforeninger for forfattere og oversettere fra 34 land. EWC-medlemmene utgjør over 250 000 profesjonelle forfattere og skriver og utgir på 37 språk.
FEP (Federation of European Publishers) representerer 31 nasjonale forbund for bokutgivere, tidsskrifter og læremiddelutgivere i Europa. FEP er stemmen til flertallet av Europas forlagsbransje.
FERA (Federation of European Screen Directors) er den uavhengige stemmen til europeiske film- og TV-regissører med 46 medlemsorganisasjoner fra 31 land, til sammen over 20 000 aktive regissører innen film, TV og strømmetjenester – anerkjent som primære audiovisuelle opphavere. FERA arbeider for deres kulturelle, kreative og økonomiske interesser på nasjonalt og europeisk nivå.
FIA (International Federation of Actors) representerer mer enn 85 fagforeninger, laug og profesjonelle foreninger for utøvende kunstnere i 61 land. I en stadig mer sammenkoblet underholdningsverden kjemper FIA for rettferdige sosiale, økonomiske og moralske rettigheter for utøvere i alle medier og på scenen.
FIAPF (International Federation of Film Producers’ Associations) består av 37 nasjonale foreninger som representerer film- og TV-produsenter, inkludert 16 fra EU/EØS. Disse foreningene dekker utvikling, produksjon, markedsføring og i noen tilfeller distribusjon av alle typer filmer og audiovisuelle produksjoner i hele EU, på alle distribusjonskanaler.entaries, television drama and other audiovisual content, across the European Union across all distribution channels.
FIM (International Federation of Musicians) er den eneste organisasjonen som globalt representerer profesjonelle musikere og deres fagforeninger, med medlemmer i rundt 65 land på alle kontinenter. FIM ble etablert i 1948 og er anerkjent som NGO av flere internasjonale myndigheter som ILO, WIPO, UNESCO, EU-kommisjonen, Europaparlamentet og Europarådet.
FSE (Federation of Screenwriters in Europe) er et nettverk av nasjonale og regionale organisasjoner, laug og fagforeninger for manusforfattere i Europa, grunnlagt i 2001. Den består av 29 organisasjoner fra 26 land, og representerer mer enn 10 000 manusforfattere.
GESAC (European Grouping of Societies of Authors and Composers, founded in 1990) representerer 32 av de viktigste opphavsrettsforvaltningsorganisasjonene i EU, Island, Norge og Sveits, og forvalter rettigheter og vederlag for over 1,2 millioner opphavere, komponister og forfattere i ulike sektorer (musikk, audiovisuelle verk, litteratur og visuell kunst) samt musikkforlag.
IAO (International Artist Organisation) er en paraplyorganisasjon for nasjonale organisasjoner som arbeider for rettigheter og interesser for utøvende artister i musikkbransjen. Hovedinteressene er åpenhet, beskyttelse av immaterielle rettigheter og rettferdig fordeling av verdier for artisters arbeid.
ICMP er den globale bransjeorganisasjonen for musikkforlagsbransjen. ICMP representerer 80 nasjonale foreninger på seks kontinenter, uavhengige forlag, majorselskap og Internasjonal produksjonsmusikkgruppe – og samlet rundt 90% av verdens kommersielt utgitte musikk.
IFJ (International Federation of Journalists), verdens største organisasjon for journalister, representerer 600 000 mediearbeidere fra 187 fagforeninger og foreninger i mer enn 148 land. IFJ ble etablert i 1926 og taler journalisters sak i FN-systemet og den internasjonale fagbevegelsen.
IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) er platebransjens talerør globalt. IFPI og dets nasjonale grupper representerer interessene til rundt 8 000 medlemmer over hele verden.
IFRRO (International Federation of Reproduction Rights Organisations), er en internasjonal, uavhengig, ikke-kommersiell organisasjon for kollektive forvaltningsorganisasjoner for tekst og bilder (RROs), forfatterne og forlagsforeninger innen tekst- og bildebaserte verk. RRO-ene forvalter reprografiske og relaterte digitale rettigheter på vegne av både forlag og opphavere. IFRRO har over 160 medlemmer i nærmere 90 land og spiller en viktig rolle i den globale opphavsrettsøkosystemet.
IMPALA er den europeiske sammenslutningen for uavhengige musikkselskaper og representerer over 6 000 musikk-SMBer. Hovedmålet er å styrke den uavhengige musikksektoren, sikre mer verdi til mer verdi til
IMPF er den globale bransje- og interesseorganisasjonen for uavhengige musikkforlag. IMPF arbeider for å fremme et mer gunstig forretningsmiljø i ulike territorier og rettsområder, som støtter kunstnerisk, kulturelt og kommersielt mangfold for sine musikkforlagsmedlemmer og de låtskriverne og komponistene de representerer.
IVF – Medlemmene i International Video Federation er foreninger som representerer virksomheter aktive i alle segmenter av film- og audiovisuelle sektorer i Europa. IVF-medlemskapet omfatter hele verdikjeden fra utvikling, produksjon, markedsføring til distribusjon av alle typer filmer og audiovisuelle verk, inkludert spillefilmer, kortfilmer, dokumentarer, TV-drama og annet audiovisuelt innhold, samt utgivelse av slikt innhold på digitale medier (DVD, Blu-ray osv.) og gjennom alle nettkanaler, fra transaksjonsbasert (TVOD/EST), abonnement (SVOD) til reklamefinansiert (AVOD og FAST) distribusjonsmodeller.
NME (News Media Europe) er stemmen til den progressive nyhetsmedieindustrien i Europa og representerer over 2 700 nyhetsmerker i trykte medier, nett, radio og TV gjennom nasjonale foreninger i seksten land. Sammen forsvarer vi viktige prinsipper som er avgjørende for oss: å beskytte pressefriheten, fremme den digitale fremtiden for bransjen vår og sikre at verdien av innhold beskyttes på en god måte.
SAA (Society of Audiovisual Authors) er paraplyorganisasjonen for europeiske kollektive forvaltningsorganisasjoner som representerer audiovisuelle rettighetshavere. Dens 33 medlemmer i 25 land forvalter rettigheter for over 174 000 europeiske manusforfattere og regissører innen film, TV og multimedia. SAA støtter audiovisuelle rettighetshavere og fremmer kulturelt mangfold gjennom politikk som legger til rette for at verkene deres spres til publikum. Kollektive forvaltningsorganisasjoners (CMO) rolle er å sørge for enkel, lovlig tilgang til disse verkene og sikre at forfatterne får rettferdig betaling for å oppmuntre til videre kreativitet til samfunnets beste.
STM er den ledende globale bransjeorganisasjonen for akademiske og profesjonelle utgivere. Vår misjon er å fremme troverdig forskning til samfunnets beste. Medlemsmassen består av over 140 organisasjoner globalt, inkludert akademiske og profesjonelle forlag, vitenskapelige samfunn, universitetsforlag, oppstartsselskaper og etablerte aktører; STM-medlemmer publiserer samlet over 70% av alle vitenskapelige artikler.
UNI MEI (UNI - Media, Entertainment and Arts) samler over 140 fagforeninger og laug for å heve standarder og håndheve rettigheter for mer enn 500 000 skapere, teknikere og støttearbeidere. Sammen jobber våre medlemmer for en rettferdig, inkluderende, likestilt og bærekraftig global underholdningsindustri og en rettferdig transformasjon.
UVA (United Voice Artists) er en global koalisjon av stemmeskuespillerforeninger, laug og fagforeninger som har slått seg sammen for å ivareta og verne kunstskapingens akt, spesielt gjennom den menneskelige stemmen. Dette samarbeidet bringer sammen fremtredende foreninger og fagforeninger fra EU, inkludert Frankrike, Spania, Italia, Tyskland, Østerrike, Belgia og Polen, samt organisasjoner i Sveits, Tyrkia, USA, Brasil, Afrika, Australia og Sør-Amerika.