Komponistens verktøykasse 8. mai: Fra partitur til lydmateriale
26. april 2024
Begge foto: Signe Fuglesteg Luksengard
Begge foto: Signe Fuglesteg Luksengard
En komponist og en utøver inviteres til å utforske samspillet dypere og undersøker ulike måter å samarbeide på for å levendegjøre en musikalsk ide. Samtalen vil ta utgangspunkt i et konkret samarbeid mellom de to, og kretse rundt følgende refleksjoner:
Hvordan blir komponistens musikalske intensjoner formidlet til utøveren, og hvordan tolker utøveren disse intensjonene; er det noen områder hvor tolkningen avviker eller forsterker det komponistens visjon?
Dato: 8. mai
Tid: kl. 14-15
Digitalt møte
Arrangementet er gratis og åpent for alle. Du trenger ikke å være medlem i Norsk Komponistforening for å delta, men vi krever påmelding på skjemaet under.
Du vil motta en e-post med lenke til Zoom når du melder deg på.
Jan Martin Smørdal
Med bakgrunn fra band og improvisasjon, komponerer Smørdal solo-, kammer- og orkesterverk ofte inspirert av sosiale fenomener: imitasjon, flokkmekanismer, reaksjonsmønstre. Musikken hans er fremført av musikere og ensembler i Amerika, Europa og Australia, og presentert internasjonalt på radioer og spillelister som BBC Radio, The Wire, NRK, Resonance FM, Freq, Bandcamps «Best of Contemporary Classical».
Som medlem av samtidsmusikkollektivet Ensemble neoN har han samarbeidet med artister på tvers av sjangre og uttrykk, eksempelvis Alvin Lucier, Oren Ambarchi, Marina Rosenfeld, Phill Niblock, Jan St Werner og Catherine Lamb .
Smørdal medvirker på en rekke Spellemannpris-vinnende plater, og ble i 2022 tildelt Arne Nordheims Komponistpris.
Jennifer Torrence
Jennifer Torrence er en eksperimentell musiker med base i Oslo. Hennes praksis omfatter perkusjon/performance, kunstnerisk forskning, samarbeidsprosjekter, kuratering og komposisjon. Torrence er førsteamanuensis II i perkusjon ved Norges Musikkhøgskole og er også medlem av Pinquins. Fra 2023 til 2024 var hun kurator ved ved nyMusikk.
I tillegg har hun bakgrunn som hovedperkusjonist i Arctic Philharmonic. Hun har også innehatt en stilling som kunstnerisk stipendiat (PhD) ved Norges musikkhøgskole, hvor hun fordypet seg i prosjektet Slagverksteater: en kropp i mellom fra 2015 til 2018. Hun har også tidligere hatt Fulbright-stipendiat (Storbritannia). Torrence har også avlagt studier ved institusjoner som Oberlin Conservatory, University of California San Diego, og Guildhall School of Music and Drama.