Musikkforleggerprisen 2022
7. april 2022
Foto: Akam13k
Årets æresprisvinner: Unni Boretti, Norsk Musikforlag
Foto: Akam13k
Onsdag 6. april gikk Musikkforleggerprisen 2022 av stabelen for åttende gang på Sentralen i Oslo.
Jury synkronisering: Eivind Landsvik, Ida Madsen Hestman, Elisabeth Monge
Jury populærmusikk: Marthe Heggenhougen, Tord Litleskare, Anna Noor Sørensen
Jury klassisk/samtidsmusikk: Leah Tagami Andonov, Lasse Thoresen, Tine Surel Lange
Vi gratulerer alle vinnere, og trekker spesielt frem prisvinnerne i kategorien klassisk samtidsmusikk:
Årets verk - Klassisk-/samtidsmusikk
“Considering Icarus”, Maja Ratkje - Edition Wilhelm Hansen
Foto: Akam13k
Komponist Maja S. K. Ratkje mottok prisen Årets verk - Klassisk-/samtidsmusikk
Vinneren av Årets verk – Klassisk-/samtidsmusikk har skrevet et solid verk som viser trombonen i et nytt lys. Hun utforsker trombonens muligheter til å spille overtoner over grunntoner som langsomt endrer seg og som speiles i orkesterteksturen på en meget variert måte. Slik skapes en fornemmelse av Ikaros’ flygning. Verket har en fargerik orkestrering som utforsker spennende klangpaletter. Komponisten benytter også utvidede spilleteknikker i orkesterinstrumentene, og demonstrerer at hun har god oversikt over hvilken klanglig effekt disse gir i helheten. Dette verket er en nyskapende trombonekonsert som kan bli et sentralt verk i samtidsmusikkrepertoaret, og som fortjener flere fremføringer.
Juryens begrunnelse
Årets opphaver - Klassisk-/samtidsmusikk
Ørjan Matre - Edition Peters
Foto: Akam13k
Ørjan Matre fikk prisen Årets opphaver - Klassisk-/samtidsmusikk
Vinneren av Årets opphaver – Klassisk-/samtidsmusikk er en spennende komponist med en helt egen karakter og stemme som skriver store og aktuelle produksjoner. Han har vært svært aktiv også i 2021 med flere uroppføringer. Hans slagverkskonsert har et originalt tonespråk som inviterer lytteren inn i musikken, og vekker lytterens nysgjerrighet. Den gir et tidsbilde av året da den er skrevet, og uttrykker både frustrasjon og resignasjon. Komponisten mestrer det kompositoriske håndverket på et meget høyt nivå, og skriver meget godt. Solostemmen i det nevnte verket er også virtuost utformet og effektivt notert. Denne komponisten tegner til å ha en fremtredende rolle blant norske opphavere foran seg.
Juryens begrunnelse
Årets ærespris
Unni Boretti
Unni Boretti har i over 30 år jobbet for og med norske komponister og rettighetshavere for å tilgjengeliggjøre norsk musikk i inn- og utland. Hun har kombinert kommersiell suksess med et utrettelig arbeid for å styrke musikalsk bredde og mangfold. Med stort mot har hun tatt ansvar og bidratt med sin kompetanse og erfaring gjennom mange verv og roller. Årets æresprisvinner er en person med enestående integritet, driv og kapasitet og en grunnleggende tillit til sine medarbeidere. I dag er hun daglig leder for Norsk Musikforlag, der hun på slutten av 80-tallet begynte som sekretær. På den tiden var arkivskapene musikkforlagenes dataservere, og orkestermusikk ble gjerne skrevet for hånd. Utviklingen i samfunnet og bransjen har vært stor, og Unni Boretti har ikke bare tilpasset seg, men i også vært en sentral del i utviklingen av feltet.
Juryens begrunnelse
Musikkforleggerprisen arrangeres av Musikkforleggerne, foreningen for norske musikkforlag. Prisen hedrer norske musikkforlag og deres opphavere som er medlem i TONO, for deres arbeid og resultater i året som har gått. Prisen er den eneste av sitt slag i Norge.