Schola Cantorum vant NKFs hederspris 2021
22. oktober 2021
Eir-Jørgen Bue/Multifoto
Tone Bianca Sparre Dahl og Frida Fiona Fuglseth fra Schola Cantorum
Eir-Jørgen Bue/Multifoto
Dette er tredje gang Komponistforeningen deler ut hedersprisen på NM for kor. Årets jury for Norsk Komponistforening var Gyrid Nordal Kaldestad og Ragnar Rasmussen, og prisen ble overrakt av sistnevnte med følgende begrunnelse:
"Koret fremførte stykket med stort overskudd både hva gjelder rytmikk, diksjon, dynamikk og intonasjon. Viktigst var likevel den åpenbare forståelsen av stykkets intensjon og formidlingen av dette. Det fremstår som tydelig at kor og dirigent har jobbet langsiktig med vår tids musikk, og at de sammen har lagt ned et stort arbeid bak denne fremføringen. Dette var virkelig en fremragende tolkning!"
Schola Cantorum vant også selve finalen i NM og kan smykke seg med tittelen norgesmestre i korsang.
Selv om årets pris gikk til de verdige vinnerne av hele konkurransen, er det en fryd å kunne konstatere at kor på alle nivåer fremførte ny norsk musikk i sine program. Denne trenden må vi oppmuntre og støtte i årene som kommer! Ragnar Rasmussen.
Eir-Jørgen Bue/Multifoto
Vi tok en prat med Tone Bianca Sparre Dahl etter NM i Trondheim – om seieren, korrepertoar og norske komponister:
Hva betyr det for deg som dirigent å motta hederspris for beste fremføring av norsk verk under NM?
Det er en stor ære å få motta denne prisen. På sett og vis er det mer betydningsfullt enn at vi vant selve NM og ble «Norgesmester i kor». Det siste er en veldig generell ting, og sier ikke noe spesifikt annet enn at dommerne likte det de hørte. Men at Komponistforeningens utsendte reagerte så positivt på vår tolkning av «Lovesong 2», føles veldig betydningsfullt.
Hva betyr det for sangerne i koret å motta denne hedersprisen?
Schola Cantorum har i alle år etter stiftelsen i 1964 tilstrebet å bestille og framføre ny musikk. Koret ble opprinnelig opprettet som en korskole for studentene på Institutt for Musikk ved universitetet i Oslo, og Knut Nystedt, som startet koret, var naturligvis veldig opptatt av akkurat det. For sangerne i koret er det nok ekstra gjevt å motta denne prisen i et pandemiår, fordi øvelsene skjedde over Zoom med hakkete lyd, og det var en ekstraordinær innsats å prøve å få musikken sammen rytmisk når vi ikke kunne møtes. Når vi møtte hverandre i høst og begynte å øve, bar hele verket preg av å ha vært innøvd uten at korsangerne hadde kunnet høre på hverandre. Det var mange oppfatninger av rytmene og fraseringene, og det tok lang tid å få det til å høres ut som vi dro i samme retning og ville det samme. Derfor er det nok ekstra gøy at det ble så bra som det ble til slutt.
Hvordan forholder sangerne i koret seg til nyskrevet musikk?
Det er litt forskjellig, generelt er vel musikkstudentene i koret mest glade i ny musikk, men alle tar en utfordring og liker å lære og framføre noe helt nytt som ingen har gjort før. Vi har gått på noen smeller tidligere år der komponister har levert ting som er for vanskelige for koret, så nå er vi veldig nøye på å følge opp komponistene i prosessen for å sjekke vanskelighetsgraden, men også se at durata holdes sånn noenlunde. Det er viktig for sangerne at det vi prøver på er gjennomførbart, det skaper mye skuffelse og frustrasjon for begge parter dersom resultatet ikke blir bra. Det er et folkekrav fra jenterekkene at vi bruker flere kvinnelige komponister, så det er vi også opptatt av.
Hva er viktig for deg som dirigent når du skal se etter nytt repertoar?
At det passer inn i en helhet, at det passer for koret teknisk og klanglig og at det er spennende og utfordrende, men løsbart.
Hvor finner dere de norske korkomponistene?
Etter min erfaring er de beste korkomponistene de som selv har sunget i kor. Det er ikke gitt at en som ikke kjenner instrumentet fra innsiden klarer å skrive så godt for kor. Det handler om å ha en intuitiv forståelse av stemmen som instrument, men også hva som klinger bra sammen. Og hvilke elementer som oppfattes som vanskelige av korister som ikke er profesjonelle, det har mye med notasjon av rytmer å gjøre for eksempel. Så for å svare på spørsmålet ditt: korkomponistene finner vi i korkretser for det meste.
Er det noe vi i Komponistforeningen kan gjøre for å synliggjøre komponistene overfor kordirigentene?
Det vet jeg ikke. Dere gjør vel ganske mye? Utfordringen er vel ikke å synliggjøre, for de gode stykkene som skrives tror jeg vi får høre om fra hverandre, på konserter, og gjennom innspillinger. Det dere kunne fokusere på, er å være med på å gi komponistene mer innblikk i det å skrive for sangstemmen som instrument. Gjerne gjennom et samarbeid med komposisjonsstudiene rundt om i landet.
NM for kor ble arrangert for første gang i 2012, og har siden vært arrangert annethvert år i Trondheim. Det er Koralliansen som er arrangør av NM for kor, mens Norges Korforbund er ansvarlig for gjennomføringen av konkurransen.