Foto: Anna Granqvist
Vant NKFs hederspris i NM for kor 2017
23. oktober 2017
Hvert kor har maksimum 12 minutter fra første til siste tone, og i anledning Komponistforeningens 100-årsjubileum ble fokuset for kunstneriske rammevilkår og repertoar knyttet opp til det norske repertoaret. Programmet skulle være variert, og minimum én av sangene måtte være av en norsk komponist. Dette kunne også være et arrangement av en norsk folketone.
Vi er opptatt av å framelske sangen, og er ikke ute etter å ta noen. Det er viktig at NM er en positiv læringsarena. Det gir også mulighet til å bli kjent med nytt repertoar.
Tove Ramlo-Ystad.
Hoveddommer: Mogens Dahl fra København, Danmark
Øvrige jurymedlemmer: Mia Makaroff (Finland), Lena Ekman Frisk (Sverige), Vigdis Oftung (Norge), Henning Sommerro (Norge), Marit Tøndel Bodsberg (Norge), Anita Breivik (Norge) og Frank Havrøy (Norge).
Det ble konkurrert i følgende klasser:
- Ungdomskor
- Blandet kor
- Damekor
- Mannskor
- Sakral
- Vokalgruppe
- Åpen klasse
NM for kor skal være en arena der kor får muligheten til å måle sin utvikling sammen med andre kor. Konkurransen skal inspirere, og bidra til å utvikle og bedre nivået blant korene. Videre skal konkurransen bidra til å synliggjøre korsangen som en viktig kulturbærer i samfunnet.
Norges Korforbund er ansvarlig for gjennomføringen av konkurransen. Retningslinjer og reglement skal bidra til at deltakere og arrangør har en felles forståelse for konkurransens formål og regelverk.
Vinneren av Kor-NM ble Neon Vokal fra Skedsmo, som konkurrerte i både ungdomskorklassen og vokalgruppeklassen. Etter å ha gått av med seieren i begge klassene var de blant de 7 av 45 korene som ble sendt videre til Grand Prix-finalen, hvor de gikk av med seieren og NM-tittelen til slutt..
Komponistforeningen stilte med en egen Hederspris for beste fremføring av et norsk verk, som ble overrakt av Bjørn Kruse, leder for Musikkfaglig Utvalg i NKF. Koret som stakk av med denne hedersprisen var det Trondheimsbaserte Kammerkoret Aurum, med sin dirigent Eva Holm Foosnæs for verket "Kom Fred" av Marianne Reidarsdatter Eriksen.
"Kom fred" er et utrolig vakkert stykke, og vi er henrykt over å kunne bidra til å gi Eriksens musikk den oppmerksomheten den fortjener.
Etter flere år med fremming av nyskreven norsk musikk av uetablerte komponister som vår viktigste fanesak, er det nettopp dette vi berømmes for under NM! –Selv om vi ikke vant Grand Prix denne gangen, er vi i Kammerkoret Aurum både fornøyd og stolt av hva vi oppnådde under NM i år. Ikke bare vant vi begge klassene våre og fikk konkurransens høyeste poengsum - vi mestret også noen musikalske oppgaver og utfordringer vi sjelden har sett maken til, skriver koret på sin hjemmeside.
Aldri har vi sunget så vanskelig repertoar, og til slutt fått så mye igjen for arbeidet. I tillegg ble vi under premieutdelingen hedret med Norsk Komponistforenings spesialpris for beste fremførelse av et norsk stykke. Denne fikk vi for Marianne Eriksens "Kom fred", og vi kunne ikke vært mer fornøyd med denne utmerkelsen.
NM for kor ble arrangert for første gang i 2012, og har siden vært arrangert annethvert år. I år er første gang hele korbevegelsen i Norge gjennom Koralliansen står bak arrangementet. Organisasjonene i Koralliansen har til sammen 66 000 medlemmer. Koralliansen arrangerer NM for kor annet hvert år og dirigenthelg i Stjørdal i januar hvert år. Koralliansen har også utviklet standardkurs for kordirigenter.
Foto: Anna Granqvist
Etter premieutdelingen tok kommunikasjonsansvarlig i NKF en prat med prisvinneren Eva Holm Foosnæs, komponist, pianist og dirigent for Kammerkoret Aurum:
Hva betyr det for deg som dirigent å motta hederspris for beste fremføring av norsk verk under NM?
– Det betyr veldig mye. Det er en betydningsfull bekreftelse på at tolkningen og ikke minst valget av repertoaret blir betraktet som interessant av fagfolk. Det er også veldig flott for meg å få lov til presentere Marianne Reidarsdatter Eriksen's musikk for et bredere publikum.
Hva betyr det for sangerne i koret å motta denne nye prisen?
– Det er uten tvil en stor heder for alle. Sangerne i Kammerkoret Aurum er oppriktig interessert i å formidle god og interessant kormusikk. Denne prisen var for oss den gjeveste, og den største grunnen til at koret ville melde seg på konkurransen.
Hvordan forholder sangerne i koret seg til nyskrevet musikk?
– Vi jobber kontinuerlig med ny musikk. Men det kreves av meg som dirigent noe ekstra for at de skal elske musikken. Innstillingen og grunnen til at vi synger det må være tydelig, og det bør være grobunn for utvikling av hver enkelt sanger for å ha suksess med verket. Vi jobber med noe enkelt og noe svært kompleks. Koret ønsker at profilen skal dreie seg rundt nyere musikk fra Norge og Skandinavia. Og det ligger en viss politisk tanke bak det, siden vi merker at det lokale komponistmiljøet vokser dersom vi gir det tillit.
Hva er viktig for deg som dirigent når du skal se etter nytt repertoar?
– Jeg leter som regel etter en tydelig atmosfære eller karakteristisk apell når det gjelder konkurranserepertoar. Det må kunne skille seg ut og samtidig kombineres med kontrasterende stykker. Når vi ellers velger repertoar er det en gjenganger at det ikke er for langt, og at det kan brukes ved flere anledninger.
Hvor finner dere de norske korkomponistene?
– De finner vi som regel gjennom nettverket vårt og anbefalinger fra likesinnede kor/dirigenter, eller gjennom strømmetilbudene på Internett.
Dere fremførte også et av dine verk, hvordan er det å skrive musikk for sitt eget kor?
– Det er luksus. Det er den ultimate måte for en komponist å få påvirke innstuderingsprosessen og endre/justere underveis. Samtidig er det et utrolig privilegium som dirigent å få seg selv som komponist til å endre på ting som ikke funker.
Hva slags korkomposisjoner ønsker du deg fra norske komponister?
– Jeg ønsker meg korkomposisjoner som kan finne den gyldne mellomtingen mellom nyskapende og bred apell.
Er det noe vi i Komponistforeningen kan gjøre for å synliggjøre komponistene overfor kordirigentene?
– Jeg tror mange dirigenter kvier seg for å ta fatt på nye kompositoriske bekjentskaper. Min erfaring er at det er lettere å få verk utgitt på forlag dersom kunder etterspør verket, enn om komponisten selv ønsker å gi ut. En etterspørsel gjennom forlagene kunne kanskje generert mer jobb for de norske komponistene. Komponistforeningen kunne også for eksempel hatt egen presentasjonsrunde av aktuelle komponister/nye verk i Korbladet, eller formidle nye verk av norske komponister ut til Koralliansen.
Er det noe vi i Komponistforeningen kan gjøre for å synliggjøre bredden av kor rundt om i landet overfor våre medlemmer?
– Det er som du sier, ganske bra gjenbruk av verk og arrangement som bestilles av amatør-korbevegelsen i Norge i dag. Dette kan sikkert synliggjøres mer for foreningens medlemmer. Fordi Kor-Norge består av størsteparten amatører blir mye av aktivitetene til bevegelsen ansett som "helse-og sosial"-arbeid mer enn kunstnerisk finesse. Men denne mengden (og ikke minst gjenbruket) generer jobb for mange komponister. Kanskje kunne Komponistforeningen vært en "møteplass" for korene som ønsker å være mer aktive med samtidsmusikk som sjanger og dermed få anledning til å "møte" komponister som er interesserte i å skrive for disse korene?
– Jeg tenkte også på at Komponistforeningen muligens kunne stilt seg behjelpelig for kor som ønsker å gjøre bestillinger av norske komponister. Jeg tror mange kor som vil bestille arrangementer eller verk ikke er godt trent med søknadsprosesser og søknadstekster. Kanskje ville også søknadene om finansiell støtte stå sterkere dersom prosjektet hadde faglig tillit fra Komponistforeningen.
Presseklipp fra Adressa:
- Tre Trondheimskor kom til finalen, men dette koret ble norgesmestere
- Forsvarer NM-tittelen med hvisking, hvesing og plystring
Koralliansen: NM for kor
Publisert av Beate Styri, NKF 2017