Nominert til Årets verk: "Tonen som ble til fugl" av Glenn Erik Haugland

7. desember 2023

Glenn bilde 1

© Studio O 2021, Alvdal

© Studio O 2021, Alvdal

"Tonen som ble til fugl" er fabuleringer over bilder av Kjell Aukrust og ble urfremført 26. februar i 2022 av Ensemble Studio O i Alvdal kirke under festivalen Vinterfest i Alvdal. Dirigent for urfremføringen var Eva Holm Foosnæs.

Ensemble Studio O ble satt sammen for anledningen og speiler filosofien bak verket. Besetningen består av profesjonelle utøvere fra Fjellregionen med bakgrunn i folkemusikk, jazz og klassisk.

"Tonen som ble til fugl"

Et storslått verk. Svært lokal forankring hemmer ikke de kunstneriske visjonene. Haugland utnytter til fulle de mulighetene samarbeidet med lokale og profesjonelle aktører gir. MUSIKKFAGLIG UTVALG OM VERKET
Fakta

"Tonen som ble til fugl"

Bestilt av Alvdal kommune i anledning Kjell Aukrust 100 år.

Tekst og konsept: Heidi Tronsmo
Komponist: Glenn Erik Haugland

Urfremført: 26. februar 2022 i Alvdal kirke

Finansiert av Norsk kulturråd, Innlandet Fylkeskommune, Alvdal kommune, Tekstforfatterfondet og Det norske komponistfond og Norsk Komponistforening.

Besetning: To fløyter, fløyter/sopran sax, 2 klarinetter, flügelhorn, orgel, strykekvartett, kontrabass, elektronikk og 4 sangere.

Komponisten om verket

Heidi Tronsmo og jeg har skrevet en rekke operaer og andre større verk der vi legger ørene til bakken og prøver å formidle dypere opplevelser til nye publikumsgrupper. I møte med ukjent bilder av den folkekjære humoristen Kjell Aukrust, valgte vi å snakke med barn om hva de opplevde i de sakrale bildene. Resultatet er blitt sårt, barnslig, mektig, vemodig og vakkert. Aukrust elsket Vivaldi og Alvdals naturen. Årstidene og intervju med barn i 9-års alderen danner rammen for et verk vi er veldig stolte av. Glenn Erik Haugland

Verkomtale "Tonen som ble til fugl"

En spinkel tone blir sluppet fri, den blir til to, den blir til mange, den utvider seg, flyr på oppdagelsesferd, går inn i ukjente landskap, åpner fremmede rom, lander og blir en dyp tone med overtoner som sprer seg utover, gjennom kirkerommet, gjennom sprekker og nøkkelhull, blir til et rytmisk driv som får det gamle treverket til å vibrere og kirkebenkene til å danse.

Tonen som ble til fugl er en musikalsk reise der nordøsterdalske melodilinjer former landskapet og klangfarger maler årstidene. Seks malerier av Kjell Aukrust danner et utgangspunkt: Villfuglen, Blå madonna, Tonen som ble til fugl, Pikene i Venezia, Den smilende katedralen og Men Maria gjemte alt dette i sitt hjerte og grunnet på det.

Fire nysgjerrige og undrende barn fabulerer over det de ser. De diskuterer blåfarger, blåtimen, nyanser i rødt. Kan en fugl bli til en tone? Hvem er denne villfuglen? Hva med de tre damene, hvem er de? Og seilbåten, hvor skal den? Diskusjonene springer fra Jesus og Maria, jul, kirker med spir og partyhatter, moskeer, drager, snø, is som knekker og til runde, vennlige fjell i Nord-Østerdalen.

Vi er alle barn når vi fantaserer og skaper. Kjell Aukrust klarte å beholde barnet i seg gjennom hele livet. Barns glede, visdom og evne til undring har derfor blitt helt sentralt i Tonen som ble til fugl. Mens Kjell Aukrust malte lyttet han på musikk. Vivaldi. De fire årstidene var favoritten, og denne musikken dukker opp i Tonen som ble til fugl. De fleste tenker på Aukrust som en moromann. Hans mere ukjente malerier vitner om en annen, mere søkende side.

For folk som bor i Alvdal er årstidene, naturen og fuglelivet en stor del av livet. Her er det vinter halve året og våren gjøres unna på en ettermiddag seint i mai. Alt dette spiller med i de musikalske fabuleringene.

Når vinteren blir for lang og 40 kuldegrader kryper rundt husveggene, kan kanskje en liten rød dompap spre glede som varmer. Når vi trenger noe å tro på som kan holde oss oppe, er det kanskje synet av denne lille fuglen som skal til? Vinterfuglen som har navnet sitt etter domkirker og paver og som med sitt rød, rødere, rødeste bryst, er et mirakel midt i alle kuldegradene.
Heidi Tronsmo & Glenn Erik Haugland
Tron Talks plakat liten 1
Fakta

Studio O

Studio O (tidligere Opera Omnia) ledes av dramatiker Heidi Tronsmo og komponist Glenn Erik Haugland.

Kompaniet produserer og fremfører musikksceniske forestillinger i samarbeid med en rekke utøvere og institusjoner. I tillegg er Studio O et kunstnerkollektiv og en plattform for andre typer prosjekter; som kursopplegg for unge komponister, konserter og fra 2020 en ny festival, TronTalks.

Kompaniet tar ofte opp tidsrelevante hendelser i produksjonene og utfordrer egne og andres meninger gjennom kunstnerisk fordypelse. De resirkulerer ofte tankene gjennom den kunstneriske prosessen, teksten, musikken og det sceniske uttrykket. Heidi Tronsmo og Glenn Erik Haugland har lange og innholdsrike karrierer bak seg både som utøvende og skapende musikksceneartister.

Kompaniet arbeider med musikkteater i utvidet forstand. De forsker og eksperimenterer for å videreutvikle kunnskap og erfaringer innenfor spenningsfeltet mellom musikk og sceniske uttrykk. Tematisk arbeider de med å formidle situasjoner og erfaringer som relaterer seg til vår egen tid ved hjelp av musikalske løsninger. Kompromissløst er de opptatt av å kommunisere uten å falle til lettvinte løsninger - kommunikasjon nærer innovasjon og omvendt.
Studio O har siden tidlig 1990 produsert nærmere 50 unike musikksceniske oppsetninger og arbeidet aktivt for å øke interessen for ny musikkdramatikk. De har blitt nominert til Nordisk Råds Musikkpris for kammeroperaen Hulda og Garborg (2001) som både hadde publikum og kritikersuksess. De har spilt barneforestillingen PoY! (2000) hele 140 ganger, blitt nominert til Edvard- prisen for samme forestilling som også ble kjøpt opp av den nederlandske nasjonaloperaen.

Årets verk
Norsk Komponistforening deler årlig ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. I år fikk vi inn rundt 90 forslag. Komponistforeningens musikkfaglige utvalg har nominert 20 verk blant disse, urfremført i 2020–2022.

En internasjonal jury bestående av en utøver; Eira Bjørnstad Foss (NO), en kritiker; Hilde Halvorsrød (NO), en utenlandsk komponist; Antti Auvinen (FI) og lederen i MU; Bjørn Morten Christophersen (NO) skal kåre tre vinnere av Årets verk fra de nominerte.

Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner. Les om kriteriene for Årets verk her.