Nominert til Årets verk: "Sult" av Maja S. K. Ratkje
8. desember 2021
Foto: Erik Berg / DNO&B
Foto: Erik Berg / DNO&B
Komponisten om verket
Jeg hadde lenge hatt lyst til å jobbe med Jo Strømgren, og sa umiddelbart ja da han spurte meg om å lage musikk til "Sult" for Nasjonalballetten. Jeg ble imidlertid litt skeptisk da han ville at jeg skulle spille trøorgel på scenen.
Et gammelt, ustemt trøorgel ble anskaffet. Flere tangenter virket ikke – og dette tok jeg hensyn til da jeg komponerte musikken. Så har jeg, i samarbeid med verkstedet på DNO&B lagt til diverse strenger, jern og metall, rør og ting som kan sveives på, blant annet en gammel smørkjerner og en vindmaskin, og en bass-streng jeg spiller med bue og pedal, alt fra stasjonen ved orgelet hvor jeg i tillegg synger.
Trøorgelet er hjertet i enmannsorkester, fullt av ekstra lyder og skeive toner. Jeg tok noen bilder av alt det påbygde og la ut på hjemmesida mi. Ideen om lyd fra 1800-tallet da Hamsun skrev romanen "Sult" var utgangspunktet. Jeg tenkte det skulle være litt mekanisk; gi assosiasjoner til lirekasse, tidlig industri og gatebilde.
Jeg hadde planlagt å spille inn musikk som kunne spilles av i forestillinga i tillegg til å spille noe 'live', men jeg endte med å gjøre alt 'live'. Enmannsorkesteret befinner seg på en slags jernbanevogn på scenen, det var min idé. Selv orgelkrakken jeg sitter på, brukes for å lage lyd – enten ved å slå på den eller sparke i den, samtidig som jeg både synger og trakterer de andre innretningene.
Det meste av musikken var komponert på forhånd, først ved å ha orgelet hjemme, siden under byggingen før danseprøvene tok til, men først i møtet med koreografien fant den sin endelige form. Slik ville jeg at det skulle være, at musikken blir en del av verkets indre, at musikk og koreografi skaper hverandre. Jeg prøvde å stille meg åpen for hva som kunne skje scenisk, slik at også musikken kunne ta nye veier, og det skjedde. Senere spilte jeg inn musikken til plateutgivelse, men det er heller ikke det samme som jeg gjorde i balletten. Maja S. K. Ratkje
Urpremiere: 26. april 2018, Den Norske Opera & Ballett
Besetning:
Koreografi, regi, scenografi og tekst: Jo Strømgren
Musikk: Maja S. K. Ratkje
Kostymer: Bregje van Balen
Lysdesign: Stephan Rolfe, Jo Strømgren
Iscenesettelse/innstudering: Jo Strømgren
Prøveleder: Christoffer Kettner
Om komponisten
Maja Solveig Kjelstrup Ratkje (1973) er komponist og utøver. Hennes musikk er fremført av en lang rekke ensembler, samt flere tyske og de aller fleste norske orkestre og sinfoniettaer. Hun har blitt portrettert med konserter i blant annet Wien Konzerthaus og i regi av Kanadisk Radio i Toronto. Hun har vært profilert komponist under Other Minds i San Francisco to ganger, festivalkomponist under Trondheim Kammermusikkfestival, Nordland Musikkfestuke, Avanti! Summer Festival i Finland og ved den anerkjente festivalen i Huddersfield.
Som utøver jobber hun først og fremst med egne verker, og som improvisasjonsmusiker bl.a. i gruppa SPUNK og med Avant Joik. Av andre samarbeidspartnere kan nevnes blant annet POING, Stian Westerhus og Kathy Hinde.
I 2001 mottok Ratkje, som første komponist i Norge, Arne Nordheims komponistpris. Hun har også mottatt andre priser i inn-og utland, deriblant Edvardprisen og UNESCOs Rostrumpris samt Award of Distinction sammen med Jazzkammer under Prix Ars Electronica for soloplata Voice i 2003. I 2017 ble hun tatt opp som medlem i Akademie der Künste, Berlin. Maja S. K. Ratkje ble tildelt Lindemanprisen 2021.
Årets verk
Norsk Komponistforening skal fra og med 2021 årlig dele ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. I år fikk vi inn 171 forslag, fordelt på 144 ulike verk urfremført i 2018–2020. Vårt Musikkfaglige utvalg har nominert 20 verk blant disse.
En jury bestående av en dirigent/utøver (Rei Munataka), en kritiker (Maren Ørstavik), en utenlandsk komponist (Antti Auvinen) og en representant fra MU (Bjørn Morten Christophersen) skal kåre tre vinnere av Årets verk som offentliggjøres 10. desember.