Nominert til Årets verk: "Requiem for et tomt rom" av Eirik Havnes
11. desember 2024
© Jenny Langlo
Eirik Havnes
© Jenny Langlo
Begrunnelse
Eirik Havnes har laget et svært vakkert og forunderlig verk som utforsker requiem-formen med nysgjerrighet og nyskapenhet. Ved å gjøre opptak i lyd og bilde av 20 ulike orgler, og sammenstille dette i en omhyggelig komponert video, evner han på en høyst original og gripende måte å skape et helt nytt og eget rom. Orglene er svært ulike i klang og intonasjon, og dette utnytter Havnes. Den tonale strikken strekkes langt, i likhet med varigheten, og verket blir interessant og rommet oppleves generøst å tre inn i. Dette er et gripende verk fordi det går nennsomt inn i det skjøre uttrykket med et godt kompositorisk grep. Fra Musikkfaglig Utvalgs begrunnelse
"Requiem for et tomt rom" er bestilt av organist Liv Kristin Holmberg.
Eirik Havnes, Liv Kristin Holmberg og cinematograf Kristian Davik Larssen har under pandemien reist rundt på den norske landsbygda og samlet inn tomhet og orgelklanger som danner fundament for verket.
I tillegg til å være et selvstendig musikkverk, er det også en del av en 6 kanalers videoinstallasjon som henter bildematerialet sitt fra de 20 kirkene, samt performancen "Paralysens Liturgi" av Liv Kristin Holmberg.
Verket hadde premiere under Only Connect i Trondheim i 2021 hvor lyd og videoinstallasjonen ble vist på Rosendal Teater, mens performancen ble fremført for én og én publikum, midt på natten i Nidarosdomen. Installasjonen er senere vist ved Trafo Kunsthall.
Komponisten om verket
"Requiem for et tomt rom" er et verk skrevet for 20 forskjellige kirkeorgler, og kan av åpenbare grunner ikke bli spilt live. Derfor har jeg reist rundt i 20 forskjellige kirker sammen med organist og bestiller av verket, Liv Kristin Holmberg, og tatt opp hver enkelt av de 20 stemmene på klikk, før de har blitt synkronisert i etterkant.
Ingen orgler er stemt helt likt, og på grunn av dette vil tonematerialet bli strukket utenfor et vanlig temperert format, med det som da oppstår av beating, bivring og skjevheter. Noe som var grunnidéen å utforske kompositorisk da jeg tok utgangspunkt i dette formatet. De forskjellige kirkene er bygget over en periode over 1000 år, og har svært forskjellige karakteristikker både akustisk og arkitektonisk. Noen av satsene leker også med romligheten og akustikken fra de forskjellige kirkerommene. Verket er skrevet innenfor de tradisjonelle Requiem-rammene, men i stedet for å fokusere på Jesu død, er verket skrevet som en introspeksjon og et møte med sine egne tanker om død. Hver sats belyser et eget perspektiv på dette.
Komponisten og organisten Louis Vierne har fulgt Liv Kristin Holmbergs arbeid lenge, og har blitt en sentral figur i utviklingen av dette verket. Flere av satsene tar utgangspunkt i sitater eller akkordmateriale hentet fra hans verk "Stèle pour un enfant défunt", som han spilte live i Notre Dame idet han døde spillende ved orgelet i en planlagt avslutningskonsert. Avslutningssatsen i mitt verk er en langvarig utforskning av den siste akkorden han spilte idet kroppen lå død over manualene. Eirik Havnes, komponist
Årets verk
Norsk Komponistforening deler hvert år ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner.
Komponistforeningens musikkfaglige utvalg (MU) nominerer fra de foreslåtte verkene. En internasjonal jury, oppnevnt av styret, velger deretter prismottakere og utformer en skriftlig begrunnelse for valg av vinnerverk.
Det er åpent for hvem som helst å nominere. Hver forslagsstiller kan foreslå inntil fem verk. Kun ett av verkene kan være komponert av forslagsstilleren selv. Vi ønsker at det nomineres gjennom hele året, derfor vil nominasjonsskjemaet alltid stå åpent. Se kriteriene for Årets verk og tidligere vinnere her.