Komponistportrettet: Hans Mathisen

12. januar 2024

Hans Mathisen KORK

© Thor Ivar Lund

Hans er utdannet ved NTNU, jazzlinja og arbeider som gitarist, komponist og arrangør. Her ser vi ham i et samarbeid med KORK.

© Thor Ivar Lund

–Jazzmusikken ligger meg nok nærmest, men jeg jobber også med en rekke formater og uttrykk; orkester- og filmmusikk, og musikk for storband og mindre ensembler, forteller komponist, arrangør og gitarist Hans Mathisen.

Hva jobber du med nå? 

For tiden arbeider jeg med markedsføring av mitt siste album, som ble spilt inn live i september med Kringkastingsorkestret. Den inneholder en orkestersuite for orkester og jazzsolister som jeg har skrevet. Jeg skriver musikk på bestilling til Kongsbergs 400-årsjubileum. Det blir en scenisk forestilling med 80 dansere i tillegg til mapping-/lys-/bildeprojeksjon på Kongsberg kirke, en slags gjennomgang av byens historie i lyd, lys og dans som skal spilles 24. januar.

Så er jeg kunstnerisk leder for Fjordjazz, en jazzfestival i Sandefjord som blant annet har Jan Garbarek på programmet første helgen i mai. Selv skal jeg spille med engelske musikere, blant annet Jason Rebello. Og i desember kom en plate jeg har spilt inn med italienske jazzmusikere, vi skal på en liten turne i Italia litt seinere i mai.

Til slutt forbereder jeg en ny oppsetning av en musikal jeg har skrevet. Den handler om båtbyggeren Colin Archer, og skal settes opp i Larvik i august med Kjersti Elvik og Paul Ottar Haga i de største rollene.

Hvordan ser arbeidsplassen din ut? 

Arbeidsplassen min er fylt av noter, papirer og gitarer. Noen synes nok det er rotete, men jeg vet stort sett hvor alt er. Jeg fordeler arbeidet mellom to store maskiner, én for noter og én for film/recording, og en laptop for alt annet. Mye av komponeringen skjer i stua ved flygelet med papir og blyant, mens etterarbeidet, arrangering og liknende skjer på arbeidsrommet.

Hvordan er dagen din som komponist?  

Jeg er typisk nattugle. Dagen er best til e-post, papirarbeid, gitarspilling, øving og annet studioarbeid, men nesten alt av komponering skjer etter klokken 21 om kvelden.

Jeg har stort sett en liten siesta mellom 17 og 18. Etter det er jeg klar for dagens kunst....

Hva lytter du selv til når du skal høre på musikk? 

Mye av tiden går til album som venner gir ut, både som venn og for eventuelt jobbing, men jeg går ofte tilbake til album jeg hørte mye på som yngre, Keith Jarrett, Joni Mitchell, Jan Garbarek, Pat Metheny og slikt.

Din største kunstopplevelse? 

Jeg vil trekke frem tre opplevelser som er helt forskjellige, hvis det er lov?

Et besøk på MOMA i New York, med bilder av Jackson Pollock og andre kunstverk utstilt var helt magisk.

Fanny og Alexander på Nationaltheatret var også teatermagi på sitt beste.

Pat Metheny Group på Rockefeller var nok det tøffeste jeg noen gang hadde hørt den gangen i 1992 og kanskje fremdeles.

Hjertesak

Min kulturpolitiske hjertesak gjelder NRK. Jeg vet at det vanskeligste med å være kunstner er å bli synlig, eller i alle fall å få oppmerksomhet for kunsten sin, spesielt som musiker er det en enorm barriere å trenge gjennom veggen av kommersiell musikk som fyller alle flater døgnet rundt.

Stort sett alle kurs for kunstnere handler ikke om kunsten som skal lages, men om hvordan vi skal imøtegå og pleie streamingtjenester for å skape oppmerksomhet rundt oss selv.

I den ideelle verden skulle vi sluppet det og drevet bare med vår kunst....

Uansett ser jeg at det ene stedet man kan få oppmerksomhet utover vennekrets er NRK TV. Og NRK 1 har sin agenda, men NRK 2 burde gå tilbake til å bli den Kulturkanalen som den i utgangspunktet skulle være. Mitt forslag er at hver kveld, for eksempel klokken 21 er det fast program, kanskje 90 minutter, kuratert av journalister med kunstfaglig innhold, og hvor faste dager var satt av til spesifikke kunstarter.

Mandag; nye bøker, intervjuer med forfattere, anmeldelser
Tirsdag; film, nye filmer, diskusjon/ paneler
Onsdag, jazzmusikk, nye album, konsertklipp, informasjon
Torsdag, klassisk musikk, konsert live fra OFO; Operaen, KORK
Fredag; Kunstutstillinger, nye museér og spennende nye kurerte utstillinger.
Lørdag; Kunsterportretter, dirigenter, artister, musikere
Søndag; Hovedscenen, som vanlig...

Hans Mathisen konsert

© Arunas Zabuliones

Fakta

Hans Mathisen

Hans Mathisen (f. 1967, Sandefjord) er utdannet ved NTNU, jazzlinja og har arbeidet som gitarist, komponist og arrangør siden 1994.

Mathisen har skrevet verk for Kringkastingsorkestret, Oslofjord Kammerfilharmoni, Kongelige Norske Marines Musikkorps, Minsk Kammerorkester, Stabsmusikken, Vestfold Symfoniorkester samt mange andre profesjonelle ensembler. I 2010 skrev Mathisen verket ”Lysande Mørker” til Oslo Domkirkes nyåpning sammen med Jon Fosse.

Mathisen skrev musikken til den kritikerroste filmen ”Salmer Fra Kjøkkenet” og i tillegg har han orkestrert musikken til ”Hodejegerne” og ”Odins Øye” Mathisen medvirker også i TV-serien ”Lillyhammer” både som gitarist og på scenen i serien.

Mathisen har gitt ut flere album i eget navn, og fikk Spellemannprisen for albumet ”Quiet Songs” Hans album ”Orchestral Works” kom ut i 2017 og er innspilt med Kringkastingsorkestret under ledelse av Christian Eggen. Alle verkene på dette albumet er bestillingsverk for symfoniorkester. Mathisens album ”Moving Forward” kom ut i april 2019 til strålende kritikk. Medvirkende her er Bendik Hofseth – saksofon, Mats Eilertsen – bass, Jason Rebello – piano og Audun Kleive – trommer.

Som arrangør har Mathisen arbeidet med Kringkastingsorkestret siden 2003. Han har ved flere anledninger arrangert for Nobelkonserten for blant andre Angelique Kidjo og Colbie Caillat samt Vamp, Samsaya, Anne Grete Preus, Lava og Kåre Conradi.

Bli kjent med dagens komponister
I denne portrettserien stiller vi våre medlemmer noen spørsmål knyttet til deres skapende arbeid. Les flere intervjuer her.