Nominert til Årets verk: "Elektrisk regn Krems" av Asbjørn Blokkum Flø

8. desember 2023

Press 03 scaled

© Ivan Brodey

© Ivan Brodey

20 verk er nominert til Årets verk 2023. Vi presenterer én og én fra nominasjon i tilfeldig rekkefølge i desember.

Regn som klanglig og klimatisk fenomen er utgangspunktet for den stedsspesifikke lydinstallasjonen "Elektrisk regn Krems". Utstillingen ble produsert av Klangraum Krems og vist 9. juni – 2. oktober 2022.

Om "Elektrisk regn Krems"

Et kunstnerisk statement fra en særegen og original komponist med stor teft for rommets klanglige muligheter. Det organiske møter teknologi i et effektfullt og suggererende verk som også har den kvaliteten at det ikke lar seg gjenskape i noen form for dokumentasjon. Et ekte stedsspesifikt verk av en fremragende komponist.
MUSIKKFAGLIG UTVALG OM VERKET
Fakta

"Elektrisk regn Krems"

Høyttalere og elektronikk.
Lydinstallasjon av Asbjørn Blokkum Flø.
Elektrisk regn Krems er dedikert til Jo Aichinger (1955-2021).

Teknikken er utviklet og produsert ved Notam av Asbjørn Blokkum Flø, Thom Johansen og Hans Wilmers.

Vist på Klangraum Krems, 9. juni – 2. oktober 2022.

Elektrisk regn Krems ble laget med støtte fra Music Norway.


Komponisten om verket

I 2019 ble jeg kontaktet av Jo Aichinger fra Klangraum Krems i Østerrike. Han hadde hørt om Elektrisk regn, og lurte på om jeg kunne gjøre noe lignende i Krems. Jeg bygde først en digital modell av visningsrommet, og reiste deretter til Krems for å undersøke det i praksis. Etter en dag med undersøkelser var det klart at dette rommet hadde et stort potensiale, og vi gikk videre med prosjektet. Etter to år med utsettelser på grunn av koronapandemien, ble installasjonen realisert i 2022.

MedElektrisk regn Krems (2022) fortsatte arbeidet fra Elektrisk regn (2018) i Oslo. Klangraum Krems er et visningsrom for lydkunst og musikk i Minoritenkirche, en tidligere klosterkirke fra 1200-tallet. Minoritenkirche ligger i bydelen Stein an der Donau, en gammel middelalderby som ligger langs elven Donau. Akustikken i dette rommet er radikalt annerledes enn den i visningsrommet til Atelier Nord fra 2018. Arealet er tre ganger så stort, og takhøyden økte fra tre til fjorten meter. Rommet i Krems er laget av stein, mens rommet i Oslo var laget av tre.

Disse elementene skaper til sammen et rom med en stor og åpen klang, kombinert med en lang etterklangstid. Rommet er delt inn i tre deler, to sideskip og et midtskip, der midtskipet har over dobbelt så stor takhøyde som sideskipene. Dette fører til markerte akustiske forskjeller mellom de ulike delene av rommet.

Med bakgrunn i det nye rommet, ble et helt nytt verk bygget opp fra bunnen av. Rommets tredeling gir naturlige akustiske skiller som lyden kan spille seg ut i. Det store rommet bygget i stein har en lang etterklangstid som gjør at for eksempel transiente lyder oppfører seg helt annerledes enn i tørre rom. Samtidig gjør den store takhøyden at man unngår problematiske resonanser, og lyden fremstår som klar og tydelig.

Regn og vann har vært viktig for området langs elven Donau, et kulturlandskap med røtter tilbake til førhistorisk tid. Når vi flytter lyden av regn fra landbruksområdene på utsiden, inn i en klosterkirke fra 1200-tallet oppstår det et eget lag med potensielle tolkninger. Regn er et resultat av store klimasystemer, men det er også et komplekst lydfenomen. I installasjonen Elektrisk regn Krems undersøkes denne klanglige dimensjonen gjennom nittiseks individuelt styrte høyttalere som fyller rommet, og presenterer lytteren med et altomsluttende lydfelt. Lydfeltet farges av rommets akustiske egenskaper og forandrer seg etterhvert som man beveger seg gjennom den gamle klosterkirken. Asbjørn Blokkum Flø
26354cd59c3979235e6629d15253a166

© Asbjørn Blokkum Flø

Klangraum Krems er et rom for lydkunst og musikk i Minoritenkirche, en tidligere klosterkirke fra 1200-tallet.

Årets verk
Norsk Komponistforening deler årlig ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. I år fikk vi inn rundt 90 forslag. Komponistforeningens musikkfaglige utvalg har nominert 20 verk blant disse, urfremført i 2020–2022.

En internasjonal jury bestående av en utøver; Eira Bjørnstad Foss (NO), en kritiker; Hilde Halvorsrød (NO), en utenlandsk komponist; Antti Auvinen (FI) og lederen i MU; Bjørn Morten Christophersen (NO) skal kåre tre vinnere av Årets verk fra de nominerte.

Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner. Les om kriteriene for Årets verk her.