Foto: Ingvild Ulset / NRK
Nominert til Årets verk: "Woven Fingerprints" av Therese Birkelund Ulvo
5. desember 2021
Vi legger igjen spor. Hele tiden. Fysiske spor og ord, tanker og følelser. Små biter med informasjon. Alt vi er i kontakt med preges av oss. Inntrykk blir til avtrykk. Musikalske spor. Spor i snøen. Spor i kroppen. Av levd liv. Politiske hendelser setter spor i historien. Klimaet legger igjen spor i naturen. Spor som vil kunne ligge der i svært lang tid. Spor av krise.
Jeg ser på klaveret som en vevstol, og som det største strengeinstrumentet i orkesteret. Ved å kombinere to klaver blir det som et landskap av vevde tråder åpenbarer seg og former et helhetlig teppe, forteller Therese Birkelund Ulvo.
Komponisten om verket
"Woven Fingerprints" er skrevet til Ellen Ugelvik og Andreas Ulvo, som begge har vært en uunnværlig del av komposisjonsprosessen. Fingeravtrykkene deres er tydelig til stede, og spor av Ellen og Andreas er på ulike måter instrumentert ut til orkesteret.
Alt materialet har kommet ut av min intense lytting til og fascinasjon for Ellens og Andreas’ spill. Når jeg ber begge om å spille en enkel g, kan jeg høre hvem av dem som spiller. Det er noe med attakket, noe med timingen, noe med utrykket.
Jeg elsker måten de opererer hver sin del av dobbeltklaveret, og synes de komplimenterer hverandre perfekt. Som komponist har jeg i dette stykket vært som Alice i Eventyrland. Jeg vandrer rundt, åpner dører, tar en nærmere titt på det jeg finner – går forover, går bakover – snur – faller inn i en hemmelig tunnel…
Og som for Alice, er ikke logikken alltid like til stede for meg heller. Orkesteret avdekker hemmelige, gjemte og glemte lyder, og solistene vever alle trådene sammen. Therese Birkelund Ulvo
Urfremført: Ellen Ugelvik, klaver, Andreas Ulvo, klaver, Bergen Filharmoniske Orkester og dirigent Edward Gardner i Grieghallen på Borealis 2020.
Besetning: Dobbel klaverkonsert:
2 pianister + fullt orkester
Opptak fra urfremføringen i Grieghallen 5. mars 2020.
Bergen Filharmoniske Orkester
Edward Gardner, dirigent
Ellen Ugelvik, klaver
Andreas Ulvo, kaver
Om komponisten
Therese Birkelund Ulvo (1982) har studert komposisjon ved Norges musikkhøgskole og Guildhall School of Music and Drama i London Hun arbeider med mennesker, i stedet for et instrument, i tett prosess med utøverne hun skriver for. Musikken er inspirert av andre kunstfelt, som film, tekst og lydkunst. Hun har et nært forhold til norsk tradisjonsmusikk, der man kan finne både det mikrotonale, det rapsodiske og åpne former. Musikken hennes blir mye fremført, i inn- og utland.
Siden 2014 har Ulvo vært kunstnerisk leder for festivalen Hardanger Musikkfest sammen med Tora Augestad til og med 2020. Fra 2021 er Therese Birkelund Ulvo og Gunilla Süssmann kunstneriske ledere for festivalen.
Årets verk
Norsk Komponistforening skal fra og med 2021 årlig dele ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. I år fikk vi inn 171 forslag, fordelt på 144 ulike verk urfremført i 2018–2020. Vårt Musikkfaglige utvalg har nominert 20 verk blant disse.
En jury bestående av en dirigent/utøver (Rei Munataka), en kritiker (Maren Ørstavik), en utenlandsk komponist (Antti Auvinen) og en representant fra MU (Bjørn Morten Christophersen) skal kåre tre vinnere av Årets verk som offentliggjøres 10. desember.