Komponistportrettet: Jo David Meyer Lysne

24. januar 2024

Thumbnail DSC06701 edit ARNE SVALASTOG

© Arne Svalastog

© Arne Svalastog

– Jeg prøver å føle meg frem på hvordan man kan få til god formidling av kunstmusikk på bygda, sier Jo David Meyer Lysne. Fra en gammel kunstnerbolig i Gvarv i Telemark bruker han motorer for å hente ut rene og detaljrike klanger fra akustiske instrumenter.

Hva jobber du med nå? 

De siste årene har jeg arbeidet med robotikk i møte med kammermusikk. Jeg bruker motorer for å hente ut rene og detaljrike klanger fra akustiske instrumenter, og som et verktøy for å arbeide med intonasjon på et detaljert nivå. Akkurat nå er jeg i sluttfasen av et verk som føyer seg inn i denne rekken av arbeider. Verket er skrevet for renstemt klaver og 25 elektromagneter. Det hele låter som et renstemt orgel. Verket ble spilt inn denne helgen av fabelaktige Morten Qvenild, og hadde urfremføring på den nye konsertserien min Lyttelaug i Bø i Midt-Telemark. Over helgen skal jeg arbeide med noen justeringer på et nytt verk for Amalie Stalheim, som er bestilt av Notam. Det har premiere i februar i deres nye lokaler i Oslo.

Hvordan ser arbeidsplassen din ut? 

For et par år siden flyttet jeg og familien til Gvarv i Telemark, hvor vi kjøpte en gammel kunstnerbolig. Huset var i stor grad lagt opp rundt arbeidet og kunsten, med ulike rom med verksteder og atelier. Så jeg arbeider i stor grad hjemmefra. Her har jeg lydstudio og ulike verksteder. Vanligvis ser arbeidsplassen min rimelig kaotisk ut! Det er kort vei til høyttalere, notelinjer, loddebolt, renstemte orgelpiper og 3D-printer. Jeg trives med å ha umiddelbar tilgang til å utforske ideene mine, og arbeide tett på ulike former for materialer. 

Hvordan er dagen din som komponist?  

Jeg liker å starte dagen med å arbeide med lyd, eller generere et nytt musikalsk materiale, mens hodet og ørene er friske og raske. Etter lunsj går jeg gjerne over til å arbeide med andre materialer, for å bruke hodet på en litt annen måte. Hverdagen min er også i stor grad formet av prosjektet jeg arbeider med. Det siste året har jeg nerdet veldig på fysikken i strengen i kombinasjon med renstemt scordatura, da har det blitt mye arbeid i DAW (Reaper), greptabeller, sinustoner, strykesamples og detaljert notasjon.

Hva lytter du selv til når du skal høre på musikk? 

De siste årene har jeg lyttet veldig mye til nordisk renstemt musikk; Microtub, Ellen Arkbro, Kali Malone og Fredrik Rasten. Jeg har også lyttet i hjel noen plainsound stryketriostykker av Wolfang von Schweinitz. Ellers er Oren Ambarchi en jeg stadig kommer tilbake til! Stor stas å høre ham live for første gang under jazzfestivalen i Bergen før jul!

Din største kunstopplevelse? 

Det gir meg svært mye å lytte til renstemte intervaller og samklanger, enten det er i arbeidshverdagen eller på konsert. Det er noe med den måten å lytte til musikk på som gir meg ro og fokus, og jeg trives veldig med hvordan kroppen og lyttingen min responderer på denne fysiske musikken.  

Hva er din hjertesak?

Det er ganske mange ting, men her kommer noen ting jeg har tenkt litt på i det siste.

Jeg føler meg veldig privilegert som har så mange flotte oppdrag som komponist og fantastiske utøvere som vil arbeide med meg. Den siste tiden har jeg forsøkt å dele dette med flere ved å stimulere til produksjoner av nye verk gjennom konsertserien min og andre lokale festivaler jeg er engasjert i her i Telemark. Jeg prøver å føle meg litt frem på hvordan man kan få til god formidling av kunstmusikk på bygda. Det å ha en arena hvor fag og fokusert lytting står i fokus merker jeg er livsnødvendig for meg, og jeg forsøker å bidra med min kunnskap og nettverk for at det skal bli et mer mangfoldig kulturtilbud lokalt.

Jeg har også tenkt en del på ansvaret som ligger i det å bestille et verk. Jeg har hatt noen opplevelser de siste årene hvor jeg har gått skikkelig i kjelleren fordi jeg føler bestillinger ikke har blitt fulgt opp på en god nok måte. For lite øvetid, uklar rollefordeling, og til og med at noen satser er blitt strøket fra konsertprogrammet. Det å bestille ny musikk kan være en fantastisk ressurs, og med det følger et stort ansvar for å ivareta komponisten og sikre en god gjennomføring av urfremføringen. I 2023 har jeg hatt noen skikkelig fine opplevelser med blant annet Vilde&Inga, Aksiom og Amalie Stalheim. De har virkelig fulgt opp så til de grader, og jeg har fått en følelse av at vi arbeider sammen om å lage et flott verk med en god formidlingsplan. Dette har gitt meg troen tilbake på å arbeide i ett komponist/utøver-format.

Fakta

Bakgrunn

Jo David Meyer Lysne (f. 1994, Bergen) er utdannet ved Norges musikkhøgskole (2014-2020), i komposisjon (bachelor, 1. avd.) v/Eivind Buene og utøvende rytmisk musikk (bachelor).

Som gitarist har han gitt ut en rekke album under eget navn, blant annet i samspill med bassist Mats Eilertsen. De siste årene har han skrevet bestillingsverk for blant annet Amalie Stalheim, Vilde&Inga, Aksiom. Og fortiden arbeider han med bestillingsverk til Henie Onstad (sammen med Peder Simonsen), Ensemble Neon, Boyes Musikkompani og Festspillene i Bergen.

Bli kjent med dagens komponister
I denne portrettserien stiller vi våre medlemmer noen spørsmål knyttet til deres skapende arbeid. Les flere intervjuer her.