Nominert til Årets verk: "Pelagic Dreamscape" av Kristine Tjøgersen
22. desember 2024
© Frederic Boudin
Kristine Tjøgersen
© Frederic Boudin
Begrunnelse
Ved hjelp av nitidig utforsking av instrumentenes muligheter evner Tjøgersen å gjenskape naturlyder med et orkester og forlenge dette inn i et musikalsk landskap som kan bringe tankene inn på en slags konseptuell økomodernisme. Tjøgersen er en av våre mest solide komponister og "Pelagic Dreamscape" viser hennes særegne palett og musikalske språk til fulle. Verket forholder seg til naturen med kjærlighet og omtanke og publikum blir med på denne drømmen, kanskje med fornyet håp og følelse av samhørighet med alt levende. Fra Musikkfaglig Utvalgs begrunnelse
"Pelagic Dreamscape" (2023) for orkester (20') er bestilt av Vesttysk radio (WDR) i samarbeid med Bodø 2024.
Urfremføringen fant sted 20. mai 2023 av WDR Symphony Orchestra med dirigent Sylvain Cambreling på "Musik der Zeit" i Funkhaus, Köln.
Norsk premiere, i ny versjon, fremført av Arktisk Filharmoni på Bodø 2024, Europeisk kulturhovedstad 2024.
Komponisten om verket
Since old days, people have taken signs from the birds.
Kristine Tjøgersen, composer
With rapid wingbeats and their bright, almost glassy song, the black guillemot brings the first harbinger of spring, followed by the kittiwake and the oystercatcher, who sing the very song of the spring sea.
In the middle of the open ocean, in the pelagic island landscape, you hear the repetitive drumming song of the common snipe.
The buzzing of insects tickles your ear before everything is swallowed up by big waves. Rolling up and down with powerful forces; the pelagic zone can be thought of as an imaginary cylinder or water column between the surface of the sea and the bottom.
We are flying, we are on solid ground, we are floating, we are underwater. The airy pulsating rhythm of our oxygen bubbles is accompanied by the insistent rhythms from cod, haddock and tusk. Instead of vocal cords they rub or click bony structures together, while others use their swim bladder like a drum. The particle movement in the sound is heard with the help of ear stones, otoliths.
They listen, they sing.
A rumbling chorus of glissandoing orcas hunting silvery shiny herrings are taking over the scene, while we reach the bottom where the kelp beds and coral forests surround us.
It's getting louder and louder. Seismic surveys, explosions, construction, and sonar.
Powerful, low-frequency sound waves and hammering air cannons are masking the natural habitats, leaving them silent, unable to communicate and hear each other, muting the sounds of the marine life.
We go through the imaginary cylinder reaching the surface.
The sound of wings tells of what is to come.
Årets verk
Norsk Komponistforening deler hvert år ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner.
Komponistforeningens musikkfaglige utvalg (MU) nominerer fra de foreslåtte verkene. En internasjonal jury, oppnevnt av styret, velger deretter prismottakere og utformer en skriftlig begrunnelse for valg av vinnerverk.
Det er åpent for hvem som helst å nominere. Hver forslagsstiller kan foreslå inntil fem verk. Kun ett av verkene kan være komponert av forslagsstilleren selv. Vi ønsker at det nomineres gjennom hele året, derfor vil nominasjonsskjemaet alltid stå åpent. Se kriteriene for Årets verk og tidligere vinnere her.