© Renate Madsen, 2024
Ja til rom for virkelig nye tanker!
30. desember 2024
Jeg er helt enig med Per Erik Kise Larsens idé om å samle Nationaltheatret, Oslo-filharmonien og det frie musikkfeltet i et kunst- og innovasjonshus, snarere enn separate, teater- og konserthus (Aftenposten, 15.12.2024).
I Norsk Komponistforening har vi lenge ønsket oss, og arbeidet for, et åpent og inkluderende produksjonshus for det frie musikkfeltet. Nationaltheatret trenger en ny løsning. Jeg skal ikke våge meg for langt inn på deres behov her. Det frie samtidsmusikkfeltet trenger nye løsninger. Norsk Komponistforening, Oslo-filharmonien og mange andre aktører jobber nå aktivt sammen for å gjøre musikk enda mer relevant for folk flest. Som del av dette er samarbeid om fysiske fasiliteter en veldig god idé. Kise Larsen forklarer godt hvordan de to store institusjonene Nationaltheatret og Oslo-filharmonien egentlig har felles mål og visjon og kan samarbeide om et felles hus med rom for virkelig nye tanker.
Som komponist opplever jeg at dagens institusjoner med sine fysiske rammer og konsertformer kan være ganske begrensende, på tross av all vilje og kompetanse de innehar. Institusjonenes arbeidsformer er heller ikke nøytrale, de er ikke objektive eller naturgitte rammer. De er resultat av konkrete valg. Det kan endres og tilpasses nye tider og behov. Musikk erfares selvsagt i en kontekst. Mange komponister jobber på helt andre måter enn før med kontekstualisering, musikkteater og i det hele tatt interaksjon med andre kunstformer.
Mange av dagens konsertsaler har en utforming som gjør det vanskelig å presentere nyskapende verk som kombinerer musikk med for eksempel teater, dans, visuell kunst eller teknologi, omsluttende lyd, bevegelse, interaksjon med publikum, skulptur og objekter, flerkanals video med videre. Og det er stort potensiale for synergieffekter om teater og musikk samles med både spesialtilpassede saler og fleksible rom med stor faktisk og kunstnerisk takhøyde som kan brukes av ulike uttrykksformer, og som inviterer til samarbeid på tvers av kunstfeltene. Med andre ord: Et produksjonshus for kunst og innovasjon med utgangspunkt i musikk og teater.
En slik hub vil kunne bli en smeltedigel for kunstnerisk innovasjon, produksjoner, konserter og forestillinger. Her kan komponister, musikere, scenografer, skuespillere, lydkunstnere, koreografer, dramatikere og andre kunstnere møtes og dyrke fram nyskapende verk sammen. Det vil gi synergieffekter som bidrar til at samfunnet får fullt utbytte av den kreative kompetansen kunstnere har. Og det vil ikke bare berike kunstlivet, men også bidra til å utvikle et mye mer inkluderende og engasjerende kulturtilbud for publikum.
Alle må kunne føle seg genuint velkommen i denne huben. Det krever en bevisst satsing på mangfold og inkludering, både blant kunstnerne og publikum. Bredden av kunst som skapes speiler samfunnet. Kunst skaper mening, setter ord på tanker, snur på spørsmål og fremmer nye perspektiver. Kunst er i sentrum av kulturen, og bidrar til å skape menneskelig samhold og tilhørighet.
Jeg skal ikke mene for mye om Tullinløkka, annet enn at det har vært lagt fram mange forslag til nedspadde kulturhus der som ikke er blitt realisert, og at det kan bli en fin park.
Jeg vil at kunsten skal synes. Det må også kunstens ulike hus. La oss ikke grave dem ned. Bygningsmassen trenger ikke være pralende, men må være gjennomtenkt og ha kvalitet i løsninger med nødvendig fleksibilitet. Huset må være inviterende og ha publikumstilbud både på dag- og kveldstid. Det må skape liv rundt seg. Husk at sentrum av Oslo vokser. Samordning av funksjonsprogram for et slikt prosjekt er viktig, og politisk forankring nødvendig. Finn så et område hvor en kan kombinere gjenbruk og rehabilitering med nybygg for å ivareta funksjonene og skape synergi.
Og renovér selvfølgelig den fine bygningen til Nationaltheatret, slik at institusjonen fortsatt kan fylle det tradisjonsrike huset med levende teater i tillegg til produksjoner i et kunst- og innovasjonshus. For kunst er gøy og hjelper oss å tenke!
Knut Olaf Sunde
Komponist og kunstner
Styreleder i Norsk Komponistforening