Nominert til Årets verk: "Saqar" av Martyna Kosecka
2. desember 2024
© Siv Dolmen
© Siv Dolmen
In each moment the fire rages, it will burn away a hundred veils. And carry you a thousand steps toward your goal. Rumi
Begrunnelse
“Saqar” låner tittelen sin fra sufi-tekster som beskriver det femte stadiet av helvete. Dette brennende utgangspunktet blir kyndig fulgt opp av Martyna Kosecka. Med helvetes flammer som inspirasjon maner hun fram et intenst og kompromissløst lydbilde. Med et godt grep om komposisjonens form og instrumentenes muligheter, viker hun ikke i sin utforskning av grunnideen. Det er i de indre nyansene, det mikrotonale og de klanglige mulighetene at verket forløser sitt potensial, og det er befriende å høre et sinfoniettaverk som holder nerven og intensiteten på denne måten. Verkets tematikk oppleves dessverre dessuten som skremmende relevant. Fra Musikkfaglig Utvalgs begrunnelse
Mer om verket
"Saqar" er bestilt av Collegium Novum Zürich med støtte fra Ernst von Siemens Musikstiftung.
Dedikert til musikerne fra Collegium Novum Zürich til ensemblets 30-årsjubileum.
Urfremført: 28.10.2023, Grosse Tonhalle Zürich, Sveits av Collegium Novum Zürich, dirigert av Yalda Zamani.
Varighet: 18'30"
Antall musikere: 17
Besetning: fl/picc ob/lupofon cl/cl-b sax-a/sax-cb fg h tpt trb 2perc hp pf 2vn vla vc db
Komposisjonsår: 2023
Komponisten om verket
"Saqar" omtales som stedet for brenning, for skade av varme, for uendelig smerte. Mitt stykke refererer imidlertid til dypet av menneskelig bevissthet, der selvpålagte begrensninger gjør oss følelsesløse til erkjennelsen av at den intense varmen vi opplever faktisk er en konstruksjon av vår egen fantasi.
Jeg har delt musikken inn i flere flytende deler av ganske homogen opprinnelse, med den kontrasterende indre delen kalt "Mundus Imaginalis", som refererer til Henry Corbins begrep som beskriver hvordan man skal la psyken bevege seg utover de begrensende begrensningene og ensidige holdningen til egoet. Denne delen utforsker potensialet til de dypt klingende treblåserne, som er en signatur av Collegium Novum Zürich-ensemblet – kontrabassklarinett, tuba og lupophon. Instrumentene deltar i en dialog som ligner lavastrømmen og forsterkes fargemessig av resten av ensemblet. Massene av lyd skaper nye muligheter for utvikling, men vender alltid tilbake til begrepet brenning som den sentrale ideen i stykket. Martyna Kosecka, komponist
Årets verk
Norsk Komponistforening deler hvert år ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner.
Komponistforeningens musikkfaglige utvalg (MU) nominerer fra de foreslåtte verkene. En internasjonal jury, oppnevnt av styret, velger deretter prismottakere og utformer en skriftlig begrunnelse for valg av vinnerverk.
Det er åpent for hvem som helst å nominere. Hver forslagsstiller kan foreslå inntil fem verk. Kun ett av verkene kan være komponert av forslagsstilleren selv. Vi ønsker at det nomineres gjennom hele året, derfor vil nominasjonsskjemaet alltid stå åpent. Se kriteriene for Årets verk og tidligere vinnere her.