De tre vinnerne av Årets verk 2024

30. mai 2025

Aarets verk 2024

Only Slime © Helge Brekke, Mariam Gviniashvili © Nabeeh Samaan, Øyvind Torvund © Dimitri Djuric

Norsk Komponistforening deler årlig ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. Vinnerne av Årets verk 2024 ble offentliggjort i NRK Spillerom søndag 25. mai. Den første prisutdelingen fant sted onsdag 28. mai.
Publisert av Beate Styri, kommunikasjonsansvarlig NKF

Det kom inn over 100 forslag til Årets verk 2024, hvorav Musikkfaglig utvalg (MU) nominerte 20 verk urfremført eller tilgjengeliggjort for offentligheten i løpet av perioden 2021-2023.

Den internasjonale juryen har bestått av den islandske komponisten Bergrún Snæbjörnsdóttir, musiker og komponist Ingfrid Breie Nyhus, musikkritiker Ola Nordal og leder av Komponistforeningens musikkfaglige utvalg, komponist og musiker Maja Solveig Kjelstrup Ratkje.

Juryens begrunnelse ble offentliggjort av juryleder Maja Solveig Kjelstrup Ratkje i et intervju med Kristin Kverndokk på NRK Spillerom den 25. mai.

Maja Ratkje fotograf Renate Madsen 41

Foto: Renate Madsen

Synliggjøring av norske komponisters musikk gjennom prisen ‘årets verk’, er et viktig bidrag til å vise hva foreningen står for, sier MU-leder Maja S.K. Ratkje.

De har kåret følgende tre prisvinnere:

  • "Plans" av Øyvind Torvund
  • "Ruins" av Mariam Gviniashvili
  • "Afterlife" av Only Slime (Claudia Cox & Tobi Pfeil)

Juryens begrunnelse for samtlige vinnere ble formidlet av juryleder Maja S. K. Ratkje på Komponistforeningens vårfest 28. mai, der Only Slime var til stede og mottok sin pris. De to andre vinnerne vil få overrakt prisene ved en passende anledning.

“Afterlife” av Only Slime

20250528 201423

Foto: Beate Styri

Only Slime (Claudia Cox og Tobi Pfeil).

Tobi Pfeil og Claudia Cox tar opp meningen med livet i en forestilling hvor vi opplever verket gjennom avatarer i et dataspill styrt av komponistene selv. “Afterlife” er lekent, magisk, godt gjennomført og tankevekkende. Vi får empati med de skjøre, digitale skapningene. Dette er et svært originalt og modig verk av Pfeil og Cox som behersker alle sider av det sceniske uttrykket. Juryens begrunnelse

Les mer om verket "Afterlife" i nominasjonspresentasjonen.

“Plans” av Øyvind Torvund

Torvund Color hi res 1

© Dimitri Djuric

Det er en spektakulær kreativ kraft i Øyvind Torvunds utopiske skisser som blir til verk i syklusen “Plans”. “Plans for sinfonietta” som har blitt framført av Klangforum Wien er sjeldent nyskapende og friskt. Torvunds egne skriblerier og notater blir en del av verket visuelt, og dette presenteres på en upretensiøs og humoristisk måte, mye takket være Torvunds sans for timing og form. Juryens begrunnelse

Les mer om verket "Plans" i nominasjonspresentasjonen.

“Ruins” av Mariam Gviniashvili

4 V7 A6476

© Nabeeh Samaan

Mariam Gviniashvili

Mariam Gviniashvili viser både det vakre og fryktelige i menneskelig sivilisasjon i et audiovisuelt storverk bestilt av Henie Onstad Kunstsenter. “RUINS” er inspirert av de siste årenes krigshendelser, og er et relevant verk for vår tid. Gviniashvili mestrer å kanalisere virkeligheten inn i kunsten på en konsoliderende måten, men med uvanlig sterkt nærvær av emosjon og omtenksomhet. Juryens begrunnelse

Les mer om verket "Ruins" i nominasjonspresentasjonen.

Årets verk

Norsk Komponistforening priser Årets verk ble delt ut årlig fra 1965 til 1996, og ble gjeninnført med tre likeverdige priser fra 2022. Se oversikt med tidligere vinnere.