Paneldebatt: Det moderne orkesterets rolle i Norge i dag

2. november 2024

Konferanse overview foto  web

© A.Peterson/Arktisk Filharmoni

© A.Peterson/Arktisk Filharmoni

Nestleder Martin Hirsti-Kvam ledet nylig en panelsamtale i regi av Arktisk Filharmoni i Bodø under en konferanse om samisk og kvensk musikk og kunst.

Tema for samtalen var "Det moderne orkesterets rolle i Norge i dag", og det ble diskutert hvordan orkestrene arbeider for norsk, samisk og kvensk musikk i sin programmering, og hvilke steg som må tas for å realisere en mer representativ og levende orkesterkultur.

Image panedebatt bodo24

© A.Peterson/Arktisk Filharmoni

Panelet besto av Catharina Roos Bilsbak, programsjef i Arktisk Filharmoni, Frode Larsen prosjektleder i KORK og Kathryn Hjelsvold, programsjef i Stavanger symfoniorkester.

Paneldeltakerne diskuterte orkestrenes ansvar og rolle i å fremme norsk, samisk og kvensk musikk. Diskusjonen tok utgangspunkt i hvordan norske orkestre kan og bør ta ansvar for å inkludere et mer mangfoldig musikalsk repertoar som gjenspeiler landets kulturelle egenart. Et sentralt tema var hvordan orkestrene kan legge til rette for at det skapes ny orkestermusikk i Norge, inkludert verker som representerer samisk og kvensk kultur. For å inkludere disse ulike musikktradisjonene, som ofte ligger langt unna den vestlige orkestertradisjonen, var det enighet om at man se på alternative arbeidsmetoder, og at det trengs å investeres tid og ressurser for å få gjort dette på en ordentlig måte.

Bakgrunnen for debatten er NKF’s repertoarundersøkelse fra 2019, som viste at norsk musikk utgjorde mindre enn 15 prosent av repertoaret i norske orkestre, og at bare 1 prosent av dette var urfremføringer av ny norsk musikk. Panelet drøftet hvordan dette lave tallet kan økes, og hvilke strukturelle utfordringer som hindrer større satsing på ny norsk orkestermusikk.

I en tid hvor det stadig kuttes i kulturbevilgningene ble det diskutert hvordan orkestrene i større grad enn før trenger å vise at de er relevante samfunnsaktører og økt bruk av norsk, samisk og kvensk musikk kan være med på å legitimere disse institusjonenes plass i offentligheten.