Paneldebatt: Det moderne orkesterets rolle i Norge i dag
2. november 2024
© A.Peterson/Arktisk Filharmoni
© A.Peterson/Arktisk Filharmoni
Tema for samtalen var "Det moderne orkesterets rolle i Norge i dag", og det ble diskutert hvordan orkestrene arbeider for norsk, samisk og kvensk musikk i sin programmering, og hvilke steg som må tas for å realisere en mer representativ og levende orkesterkultur.
© A.Peterson/Arktisk Filharmoni
Panelet besto av Catharina Roos Bilsbak, programsjef i Arktisk Filharmoni, Frode Larsen prosjektleder i KORK og Kathryn Hjelsvold, programsjef i Stavanger symfoniorkester.
Paneldeltakerne diskuterte orkestrenes ansvar og rolle i å fremme norsk, samisk og kvensk musikk. Diskusjonen tok utgangspunkt i hvordan norske orkestre kan og bør ta ansvar for å inkludere et mer mangfoldig musikalsk repertoar som gjenspeiler landets kulturelle egenart. Et sentralt tema var hvordan orkestrene kan legge til rette for at det skapes ny orkestermusikk i Norge, inkludert verker som representerer samisk og kvensk kultur. For å inkludere disse ulike musikktradisjonene, som ofte ligger langt unna den vestlige orkestertradisjonen, var det enighet om at man se på alternative arbeidsmetoder, og at det trengs å investeres tid og ressurser for å få gjort dette på en ordentlig måte.
Bakgrunnen for debatten er NKF’s repertoarundersøkelse fra 2019, som viste at norsk musikk utgjorde mindre enn 15 prosent av repertoaret i norske orkestre, og at bare 1 prosent av dette var urfremføringer av ny norsk musikk. Panelet drøftet hvordan dette lave tallet kan økes, og hvilke strukturelle utfordringer som hindrer større satsing på ny norsk orkestermusikk.
I en tid hvor det stadig kuttes i kulturbevilgningene ble det diskutert hvordan orkestrene i større grad enn før trenger å vise at de er relevante samfunnsaktører og økt bruk av norsk, samisk og kvensk musikk kan være med på å legitimere disse institusjonenes plass i offentligheten.