Oppkaller pris etter Maj Sønstevold

17. desember 2025

Digifoto AE2000179447 0001 F 01

© Ringsaker Blad, gjengitt med tillatelse, 2025

Maj Sønstevold, 1977

© Ringsaker Blad, gjengitt med tillatelse, 2025

Norsk Komponistforenings likestillings- og inkluderingspris vil fra nå av hete Maj Sønstevold-prisen.

Bakgrunnen for navneendringen er et ønske om å gi prisen en tydeligere historisk forankring og større faglig tyngde – og samtidig peke fremover.

– Med Maj Sønstevold-prisen ønsker vi å synliggjøre at likestilling og inkludering i musikklivet ikke er abstrakte mål, men bygger på konkrete kunstnerskap, erfaringer og strukturelle utfordringer. Navnet gir prisen både hukommelse og retning, sier styreleder i Komponistforeningen, Knut Olaf Sunde.

Et banebrytende kunstnerskap

Valget av Maj Sønstevold (1917–1996) er ikke tilfeldig. Med en solid internasjonal musikkutdanning representerer hun en generasjon komponister med høy faglig bevissthet og tydelig profesjonell orientering. Hennes kunstnerskap og yrkesliv belyser sentrale strukturelle spørsmål i norsk musikkliv, som likestilling, tilgang og synlighet, og blir et naturlig referansepunkt for prisens formål: et åpent, nysgjerrig og inkluderende musikkliv der ulike uttrykk, bakgrunner og praksiser gis reell plass.

– At Maj Sønstevold ble født i 1917 – samme år som Norsk Komponistforening ble stiftet – gir prisnavnet en særlig symbolsk resonans. Hennes liv og virke speiler mange av de samme utviklingstrekkene som har preget både norsk musikkliv og foreningens historie gjennom det 20. århundret, forteller Sunde.

Maj Sønstevold var en allsidig komponist og musiker, kjent for sin brede musikkfaglige kompetanse og for aldri å låse seg til ett uttrykk eller én sjanger. Sammen med sin ektemann, komponisten Gunnar Sønstevold, utviklet hun et nært kunstnerisk partnerskap. Under felles navn leverte de film- og radiomusikk til NRK. Begge beveget seg uanstrengt mellom sjangre og formater, fra film og teaterscene til konsertsal, radio og fjernsynsteater. Tidlig tok paret i bruk elektroniske virkemidler og eksperimenterte med nye klanglige uttrykk.


Parallelt balanserte de familieliv, profesjonelle oppdrag og drift av Maj og Gunnar Sønstevold Musikkinstitutt i Rakkestad – en skole som ga mange barn og unge tilgang til musikkopplæring og åpnet videre utviklingsmuligheter.

Synlig i sin samtid – mindre synlig i historien

Maj Sønstevold var langt fra ukjent i sin samtid. Hun var en aktiv og etterspurt yrkesutøver, særlig som filmkomponist og frilansmusiker. At hun i dag er mindre synlig i musikkhistorien, handler ikke om manglende betydning eller kvalitet, men om ulike mekanismer som historisk har bidratt til mindre synlighet i ettertid.

Eksempler på slike mekanismer er tradisjonelle kjønnsroller i musikklivet, men også vurderinger av hvilke arbeidsformer som ble regnet som mest prestisjefulle og normgivende. Kunstnerskap som kombinerer flere roller og sjangre – som komponist, utøver og formidler – kan også sies å ha blitt videreført og løftet frem i mindre grad i historieskriving og formidling, sammenlignet med andre former for kunstnerskap.

Inkludering i bred forstand

– Maj Sønstevold-prisen handler om likestilling og inkludering i bred forstand. Prisen skal løfte frem arbeid som bidrar til et mangfoldig og inkluderende musikkliv, med rom for mange ulike arbeidsformer, og der kriterier for suksess like gjerne kan handle om at ideen er god, som at den når ut til mange. Den skal også fremme et musikkliv som anerkjenner at ulike miljøer og metoder er gjensidig avhengig av, og påvirker hverandre. Sønstevolds kunstnerskap, preget av åpenhet, allsidighet og bevegelse mellom ulike uttrykk og roller, speiler nettopp disse verdiene, avslutter styreleder Knut Olaf Sunde

Den første Maj Sønstevold-prisen deles ut fredag 19. desember 2025.