Komponistportrettet: Eva Holm Foosnæs

27. juni 2024

Marit Eggen IMG 9371 2

© Marit Eggen

Eva Holm Foosnæs er komponist på fulltid og kunstnerisk leder ved Opera di Setra.

© Marit Eggen

Oppvokst på Steinkjer, bosatt i Trondheim, gift og har tre barn. Eva Holm Foosnæs komponerer på heltid og skriver mye vokalmusikk, musikkteater og opera, men også for kammerensembler, korps og orkester. I tillegg er hun fast dirigent for kammerkoret Aurum og kunstnerisk leder ved Opera di Setra.

Hva jobber du med nå?   

Akkurat nå er vi i innspurten på vårt faste sommerprosjekt Opera di Setra. Jeg har komponert en opera til ensemblet vårt som heter Flåklypa Tidende´s Opera. Verket er basert på materiale av Kjell Aukrust.

Ensemblet består av åtte profesjonelle sangsolister, åtte profesjonelle musikere og et kor på ca. 20 sangere (Nord-Østerdal Operakor).

Ronald Rørvik og Toni Herlofson har skrevet libretto og har også ansvar for henholdsvis regi / koreografi. Scenografi er av Plamena Dicheva og kostymer av Anne Spets. Operaen varer i to timer inkludert pause.

Orkester består av strykere (+trio no treble) accordion, fløyte, perkusjon. Jeg dirigerer de fire forestillingene, og har også vært repetitør og (med-) produsent i prosessen.

Operaen hadde sin urframføring i fjor, og fikk æren av å være ett av tre høydepunkter hos scenekunst.no i 2023. I år gjør vi en reprise, med enkelte tilpasninger og noen nye scener.

Foto steinar Horten Y0 A8553 2

© Steinar Horten

Flåklypa Tidende´s Opera

Hvordan ser arbeidsplassen din ut?   

Dette er en familiebedrift som drives gjennom familien Eggen (min svigerfamilie), og forestillingene spilles på fjellet i Østerdalen (Tynset kommune). Mange lurer på hvorfor vi spiller opera på fjellet. Det hele startet med familien Eggens gamle seterdrift på 1700-tallet. På grunn av et mindre kjærkomment EU-direktiv om lukket møkk-kjeller på 1990-tallet ble bonden Arne nødt til å utbedre sitt gamle seterfjøs i en annen retning enn opprinnelig tenkt. Siden hans eneste sønn etter hvert skulle vise seg å bli operasanger, bygde han likeså godt en operascene (i tilnærmet Reodor Felgen-stil) i stedet for melkefjøset han ønsket seg. Kun et fjell på 1666 m.o.h skiller vår operascene og Kjell Aukrusts hjembygd Alvdal.

Det er plass til 550 publikummere i amfiet og de har panoramautsikt over både scene og fjellheimen (ikke så langt fra Rondane). Det er ikke strøm eller innlagt vann på fjellet, så alt foregår på gamlemåten her. All kaffe kokes på vedovnen på setra, og middagen er selvfølgelig kortreist med kjøtt fra eget fjøs. Seterveien er smal, så når du først har kjørt bil hit, kan du ikke snu før alle de andre bilene har kjørt.

Operascenen er helt unik hvor veggene brettes ut og danner scenegulv. Taket løftes med jekk og kaster den akustiske klangen mange kilometer ut i fjellheimen.

Hvordan er dagen din som komponist?    

Vanligvis jobber jeg hjemme. Min arbeidspult med stasjonær mac står i samme hjørne som mitt silent-piano. Jeg jobber stort sett først ved pianoet og skriver skisser med blyant på noteark. Deretter jobber jeg med materialet i Dorico.

Jeg jobber mye med tekst / dikt, så jeg bruker ofte mye tid på å lese tekster og bli kjent med teksten jeg skal bruke i verkene.

Hva lytter du selv til når du skal høre på musikk?   

Jeg hører gjerne verk av mine komponistkolleger når jeg har muligheten til det. Ellen Lindquist, Marianne Reidarsdatter Eriksen, Maja Ratkje og Therese B. Ulvo er komponister jeg virkelig ser opp til. Jeg er også veldig inspirert av Ola Kvernberg, hvordan han jobber med ulike sjangre og trakterer så utrolig mange forskjellige instrumenter.

Ellers hører jeg mye på kormusikk, gjerne den norske og skandinaviske, både for inspirasjon, men også for avslapping.

Din største kunstopplevelse?   

Jeg var på Lise Davidsens debut på The Met hvor hun gjorde Spar Dame i november 2019. Det var min aller første tur til dette operahuset, og første gang jeg fikk oppleve hennes stemme live. I tillegg til at Lises stemme gjorde uutslettelig inntrykk, var dette også den kvelden jeg hørte det aller beste operakoret jeg har hørt i mitt liv!

Kulturpolitiske hjertesak 

Jeg blir svært oppgitt over at samfunnet vårt nedprioriterer estetiske fag. At alt skal måles i pengeverdier, slik at estetiske fag ikke viser seg lønnsømme på papiret er en krise. Det er så mange fordeler å etterstrebe et sterkt kunstfelt, både for profesjonelle og amatører i landet vårt.

VI trenger kunsten mer enn vi kan forstå, og mye mer enn vi kan måle. Jeg er opptatt av at også distriktene skal ha et rikt og mangfoldig tilbud, og at det faktisk kan være rom for både opera og country i samme bygd.

Fakta

Bakgrunn

Eva Holm Foosnæs (f. 1983) har mastergrad i utøvende musikk ved NTNU musikkonservatoriet i Trondheim, med piano som hovedinstrument og fordypning i komposisjon.

Studier i Italia våren 2008 (Perugia) med Edgar Alandia (komposisjon). Ett år utenlandsopphold i Tyskland, Robert Schumann Hochschule für Musik (Düsseldorf 2010), finansiert av RWE Deas Stipendprogram og Norges Forskningsråd for å studere opera/komposisjon hos Manfred Trojahn. Etterutdanning som dirigent på NTNU og Norges musikkhøgskole i orkesterdireksjon.

Eva er kunstnerisk leder for Opera di Setra og Kammerkoret Aurum (Norgesmester i kor 2015 og 2023), og har ellers vært musikalsk leder/dirigent i prosjekter for Opera Østfold, Opera Nordfjord, Opera Trøndelag, Opera di Setra m.fl.

Hennes musikalske fokus dreier seg hovedsakelig rundt vokalmusikk, musikkteater og opera. En viktig del av kunstnerskapet er også de visuelle aspektene, og hun komponerer ofte regi eller koreografiske /visuelle elementer inn i musikken. 2019 ble hun vinner av Allmänna Sången & Anders Wall Composistion Award (Uppsala), og 2020 vant hun 4th Ortis New Music Competition (New York).

Hun har skrevet bestillingsverk for bl.a. Oslo-Filharmonien, Vertavo-kvartetten, Det Norske Kammerorkester, Luftforsvarets Musikkorps, Opera Østfold, Opera di Setra og utallige norske kor deriblant Trondheim Vokalensemble, Kilden Vokalensemble, Det Norske Damekor, Det Norske Jentekor og Kammerkoret Aurum.

Bli kjent med dagens komponister
Med denne portrettserien ønsker vi å vise den store spennvidden blant våre medlemmer i Norsk Komponistforening, ved å stille dem noen spørsmål knyttet til deres skapende arbeid. Les flere intervjuer her.