Nominert til Årets verk: "Bristol Silence" av John Andrew Wilhite-Hannisdal

3. desember 2024

Thor Egil Leirtrø Bristol Silence 17 103778

© Thor Egil Leirtrø

Fra Konsert på Trøndelag Teater i Trondheim.

© Thor Egil Leirtrø

Norsk Komponistforening deler hvert år ut tre likestilte priser, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. 20 verk er nominert, og vi presenterer ett og ett i tilfeldig rekkefølge.

Begrunnelse

Verket er omfattende og mangefasettert. Bruken av sangere og instrumentasjonen trekker på arven fra kabarét-tradisjon så vel som moderne komposisjon og større verker innen kunstjazz. "Bristol Silence" forteller en sterk og viktig historie fra andre verdenskrig i Norge, og er løselig inspirert av det originale Bristol-orkesteret. Verket aktualiserer musiker og kunstnerrollen i møte med samfunnet, okkupasjonen og nazistene. Verket inneholder tradisjonell komposisjon og gir samtidig rom for håndplukkede, egenartede musikere til utfoldelse i improvisasjoner, noe som blir integrert i verket på en svært vellykket måte. Fra Musikkfaglig Utvalgs begrunnelse
Fakta

Mer om verket

"Bristol Silence" er et verk for jazzorkester og to sopraner (ca. 65 minutter) som hadde premiere på Hotel Bristol under Motvind-festivalen i 2023.

Det musikalske språket i "Bristol Silence" er utviklet i stor grad ut ifra arkivopptak og andre materialer fra Oslos musikkscene under Nazi-okkupasjonen. Framført av 12 av Skandinavias fremste improvisasjonsmusikere, er verket komponert slik at de individuelle stemmene til utøverne engasjeres.

Medvirkende: Robyn Steitz (sopran), Sofia Jernberg (sopran), Klaus Holm (saksofon), Julie Kjær (saksofon), Torben Snekkestad (saksofon), Erik Kimestad Pedersen (trompet), Hans P. Kjorstad (fiolin), Ferdinand Bergstrøm (gitar), Ayumi Tanaka (piano), Ane Marthe Sørlien Holen (perkusjon), Andreas Winther (perkusjon), John Andrew Wilhite-Hannisdal (kontrabass)

"Bristol Silence" er et verk av politisk relevans for dagens kulturarbeidere, særlig i Norge hvor mye kunst er finansiert av oljeindustrien, og hvor festivaler sponses av norske våpenselskaper: spørsmålet er ikke bare om vi bør lage musikk i krisetider, men om hva det betyr hvis vi forblir stille.

Komponisten om verket

Dette er et verk jeg har ønsket å skrive i flere år. Det er en alvorlig historie; jeg visste at under Nazi-okkupasjonen ble Hotel Bristol en slags festpalass for nazioffiserer og deres kollaboratører. Men da jeg hørte at husorkesteret som spilte på Hotel Bristol – Bristolorkesteret – ble til Norges Kringkastingsorkester (KORK), forsto jeg at dette materialet var enormt, og berørte bredere temaer av moderne relevans: ondskapens banalitet; smertens og skyldens uuttrykkelighet; hvor lett det er å lukke øynene og kose seg mens andre lider.
Men hvordan behandler man så ekstremt etisk følsomt og komplekst materiale? Jeg ønsket absolutt ikke å anklage musikerne i Bristolorkesteret for å ha vært nazister – det var de ikke. Noen medlemmer av ensemblet turnerte og spilte inn med tyske ensembler, mens andre var med i motstandsbevegelsen. Stykket ble derfor mer komplekst, og jeg ble mer interessert i stillheten som omkranset deres musikk. Det første jeg gjorde var å gå gjennom arkivopptakene av Bristolorkesteret, og bruke algoritmiske programmer for å fjerne musikken lag for lag, slik at kun "stillheten" i opptaket gjenstod – lyden av platens sus, knitringen fra dens skadede overflate, lyden av rommet der opptaket ble gjort. Deretter jobbet jeg med ensemblet mitt for å finne ut hvordan vi kunne "spille" denne stillheten. Det ble det konseptuelle frøet til dette stykket: å spille stillheten; å spille det som ikke hadde blitt sagt eller sunget. Andre "stillheter" fra denne epoken ble også utforsket, som stillheten i modernistisk poet Gunvor Hofmos dikt "Vårkveld", som beskriver skogens stillhet etter at hennes elsker, Ruth Maier, ble deportert til Tyskland og drept. John Andrew Wilhite-Hannisdal, komponist
Jonas C 20221016 jawilhite 0022

© Jonas Carlsen

Årets verk
Norsk Komponistforening deler hvert år ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner.

Komponistforeningens musikkfaglige utvalg (MU) nominerer fra de foreslåtte verkene. En internasjonal jury, oppnevnt av styret, velger deretter prismottakere og utformer en skriftlig begrunnelse for valg av vinnerverk.

Det er åpent for hvem som helst å nominere. Hver forslagsstiller kan foreslå inntil fem verk. Kun ett av verkene kan være komponert av forslagsstilleren selv. Vi ønsker at det nomineres gjennom hele året, derfor vil nominasjonsskjemaet alltid stå åpent. Se kriteriene for Årets verk og tidligere vinnere her.