Nominert til Årets verk: "Scholium Secundum" av Dániel Péter Biró
4. desember 2023
© Bjarte Bjørkum
© Bjarte Bjørkum
"Scholium Secundum" ble bestilt av den sveitsiske filosofiforeningen og Klangforum Heidelberg, og er skrevet for Schola Heidelberg og ensemble aisthesis.
Verket ble urfremført i 2022 på en konsert av Klangforum Heidelberg, og deretter fremført i Musik Akademie Basel og Johanneskirken i Bergen samme år.
Komposisjonen og fremføringen av "Scholium Secundum" ble støttet av Canada Council for the Arts, Kulturdirektoratet, Program for kunstnerisk utviklingsarbeid, Universitetet i Bergen, Bergen kommune, Goethe-institut og siste sats "At in numeris simplicissimis" ble støttet av Det norsk komponistfond / Musikkfondene.
Scholium Secundum av Dániel Péter Biró
Scholium Secundum er dedikert til Gunnar Hindrichs.
Besetning: Fem sangere og fem strykere
Durata: 68 minutter
Urfremført i 2022 av: Schola Heidelberg og ensemble aisthesis
Sted: Heidelberg, Tyskland
Om "Scholium Secundum"
Intrikat og svært dyktig levert arbeide som virkelig mestrer å kombinere sangere og instrumentalister i en enhetlig klangsignatur. Musikkfaglig utvalg om verket
Komponisten om verket
Komposisjonen omhandler tekster fra den andre delen av Spinozas Etikk - "Om sjelens natur og opprinnelse". I arbeidet med denne komposisjonen har jeg oversatt Spinozas filosofiske konsept om de ulike typer kognisjon til musikalsk materiale og form, slik at talte, sungne og instrumentale grupperinger er i dialog med hverandre, og sammen danner flere lag av musikalsk mening innenfor en flersatsig musikalsk form.
Spinozas ideer om kunnskap fra tilfeldig erfaring presenteres først som ren instrumental musikk, en slags abstrakt “absolutt musikk”. Deretter introduseres sangtekster, som presenterer Spinozas ideer om kunnskap fra mening eller fantasi, fornuft, Gud og objektenes essens, i både latinsk og hebraisk oversettelse, med strykere som et sekundært, fortolkende og fonetisk lag til den filosofiske teksten.
Det melodiske materialet for komposisjonen stammer fra en cantus firmus basert på Torah-kantillasjonene fra Spinozas egne portugisiske synagoge i Amsterdam, samt fra portugisisk kirkesang fra rundt tiden han ble ekskludert fra synagogen. Disse melodiene kommer også frem i sin opprinnelige form i Torah-teksten til "Ehjeh asjer ehjeh", og den tydelige tekstekvivalenten "ego sum qui sum" (ofte oversatt som "Jeg vil være det jeg vil være"), som peker på både fortid, nåtid og fremtid i en teologisk, filosofisk og historisk sammenheng.
I komposisjonen blir disse melodiene gradvis "sekularisert", og det mikrotonale rammeverket avslører et harmonisk rammeverk som, mens det relaterer seg til det historiske musikalske materialet til sangene, tar sikte på å danne nye forhold mellom dissonans og konsonans, basert på polaritet og mikrotonale fluktuasjoner (“beating”). På denne måten er komposisjonssyklusen en musikalsk oversettelse av en dialog mellom både den historisk foregående tolkningen, og tolkningen av teksten i nåtid. Dániel Péter Biró, komponist
Årets verk
Norsk Komponistforening deler årlig ut tre likeverdige priser for verk som fortjener å løftes frem for sine særskilte kvaliteter, signert komponister som arbeider med lyd og musikk som kunstform. I år fikk vi inn rundt 90 forslag. Komponistforeningens musikkfaglige utvalg har nominert 20 verk blant disse, urfremført i 2020–2022.
En internasjonal jury bestående av en utøver; Eira Bjørnstad Foss (NO), en kritiker; Hilde Halvorsrød (NO), en utenlandsk komponist; Antti Auvinen (FI) og lederen i MU; Bjørn Morten Christophersen (NO) skal kåre tre vinnere av Årets verk fra de nominerte.
Hver prismottaker få en plakett og et stipend på 50 000 kroner. Les om kriteriene for Årets verk her.