Seks komponister valgt ut til tredje runde av KUPP
15. desember 2021
Foto: Andrea Galiazzo
Elise Macmillan
Foto: Andrea Galiazzo
Målet for programmet er å utdanne og bistå komponistene i deres internasjonale arbeid, med mål om flere samarbeid, fremføringer samt et større kjennskap til internasjonale bransjekontakter. Hver runde av programmet går over ett år hvor det velges nyutdannede komponister under 35 år med ambisjoner om en internasjonal karriere.
Dette er de nye deltakerne: Bendik Hovik Kjeldsberg, Mariam Gviniashvili, Elise Macmillan, Martyna Kosecka, Mathieu Lacroix og Kari Telstad Sundet.
Bendik Hovik Kjeldsberg, som også går under artistnavnet Bendik HK, har flere store samarbeid bak seg i ulike sjangre, men ser nå frem til å være en del av KUPP-programmet som komponist.
Foto: Pernille Sandberg
Bendik Hovik Kjeldsberg
Jeg ser veldig frem til å ha ordentlig tid og ressurser til å gå dypt inn i nye og inspirerende prosjekter! Gleder meg til å jobbe konseptuelt igjen, med egne idéer jeg har gått å gnaget på, men ikke hatt tid eller mulighet til å gjennomføre. Ser også veldig frem til å møte nye mennesker, bli inspirert, bli lært, og kanskje få muligheten til å lære bort noe også. Bendik Hovik Kjeldsberg
Foto: Koka Nikoladze
Mariam Gviniashvili
Jeg er spent på å delta i KUPP-programmet i år fordi jeg ser det som en flott mulighet til å møte, jobbe med og lære av andre komponister og bransjerepresentanter, knytte nye kontakter og vokse som artist i det lokale og internasjonale samfunnet. Jeg ser frem til lanseringen av prosjektet, og jeg er sikker på at det vil bli en fantastisk opplevelse. Mariam Gviniashvili
Komponistene skal, i tillegg til å delta på fagsamlinger og mentorsessions, også produsere et bestillingsverk til et ensemble de velger i dialog med KUPP-teamet. Gjennom samarbeid med ensembler ønsker prosjektet at en større del av det frie feltet skal få et løft i sitt internasjonale arbeid med ny musikk.
– Første runde med KUPP fikk komponistene skrive for orkestre. Den runden vi er i nå og de nye skal skrive for ensembler. I samarbeid med Norsk Komponistforening går komponistene gjennom et forløp over fire samlinger som berører feltet de arbeider innenfor. De får i tillegg midler til mentorer, reising og en video hvor de får presentert seg selv. Vi ser en stor verdi i å samle komponister sammen - samholdet gruppa er av stor verdi for komponistene. Vi observerer og at komponister som er en del av KUPP bli lagt merke til og i kraft av de utenlandske vi hyrer inn som «speakers» i samlingene, så får de presentert seg selv. Fra første runde med KUPP, så har flere fått økt synlighet der ute - ikke nødvendigvis med KUPP-verket, men summen av deres virke, forteller Einar Idsøe Eidsvåg, prosjektleder i Music Norway
Juryen i år bestod av Katja Heldt (musikkviter og skribent), Martin Hirsti-Kvam (komponist), Trond Madsen (kunstnerisk leder for BIT20), Yumi Murakami (prosjektleder for Aurora), Malika Makouf Rasmussen (komponist, utøver og produsent) og Maren Ørstavik (kritiker og journalist).
– For meg var det en veldig interessant opplevelse å være en del av KUPP-juryen. De siste to årene har jeg lest KUPP-søknadene og fått en bred oversikt over den fascinerende norske musikkscenen. Under diskusjonene med de andre jurymedlemmene var det tydelig at alle er svært kunnskapsrike og åpne for ulike musikkstiler. Vi snakket ikke bare om musikalske stiler, kvalitet på tidligere verk og erfaringer, men også om hvilken motivasjon søkerne hadde for å søke KUPP og hva de kunne tenke seg å gjøre under programmet. Jeg er fornøyd med utvalget av komponister, og jeg er nysgjerrig på å se og høre hva de skal jobbe med de neste månedene, sier Katja Heldt.
Juryinstruksen var som følger: Juryen skal komme frem til en gruppe på 6-7 komponister som har et faglig tilfredsstillende nivå og ha stor nytte av å jobbe med eksponering nasjonalt og internasjonalt. I sammensetningen av gruppen skal man etterstrebe likestilling samt mangfold i uttrykk og etnisk bakgrunn.
KUPP ble startet av Norsk Komponistforening, Talent Norge og Music Norway med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB, Talent Norge og Det norske komponistfond.